Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Átfogó ismeret átadása a felvilágosodást követő társadalmi, közéleti és eszmetörténeti folyamatokról.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A modern kor eszmetörténeti korszakainak (felvilágosodás, romantika, pozitivizmus, historicizmus, szellemtörténet, tudásszociológia, kritikai elmélet, strukturalizmus, posztmodern) átfogó ismerete
A korszakok meghatározó filozófiai gondolkodóinak főbb tézisei
A társadalmi változások és kulturális jelenségek közötti összefüggések megértése
A médiatörténet és társadalmi kommunikáció fejlődésének állomásai
A vallási és eszmetörténeti folyamatok kölcsönhatásainak ismerete
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Történelmi források és filozófiai szövegek elemzése és értelmezése
Komplex társadalmi folyamatok interdiszciplináris megközelítése
Eszmetörténeti jelenségek kortárs kontextusban való értelmezése
Kulturális jelenségek szociológiai elemzése
A Kahoot platformon keresztül az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazása
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Molnár Tamás: A modernség politikai elveim, Európa, 1998. ISBN 9630763141
Nyíri Kristóf: A hagyomány filozófiája, T-Twins, 1994. ISBN 9637977740
Alasdair MacIntyre: Az erény nyomában, Osiris, 1999. ISBN 9633793327
Mannheim Károly: Konzervativizmus, Cserépfalvi, 1994. ISBN 9638364343
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Herbert Marcuse: One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society, Routledge, 2002. ISBN 9780415289771
Eric Hobesbawm: The Short Twentieth Century, 1914–1991, Vintage Books, 1995. ISBN 978-0349106717
Gramsci, Antonio: Prison Notebooks [Quaderni del Carcere] (translated by Joseph Anthony Buttigieg II; 1947–2019). (3 volumes). Columbia University Press, 2011. ISBN 9780231157551
Roger Scruton: Culture Counts. Faith and Feeling in a World Besieged, Encounters Books, 2018. ISBN 978-1641770330
Eric Voegelin: The New Science of Politics, An Introduction, University of Chicago Press, 1987. ISBN ? 978-0226861142
Christopher Dawson: Religion and Culture, Catholic University of America Press, 2013. ISBN 978-0813221335
Russell Kirk: The Conservative Mind, Henry Regnery Company, 2001. ISBN 978-0895261717
John Lukacs: A történelmi tudat, avagy a múlt emlékezete, Európa, 2004. ISBN 963077495X
Egedy Gergely: Konzervativizmus az ezredfordulón, Magyar Szemle Alapítvány, 2001. ISBN 963-85171-3-1
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgatók képessé válnak komplex társadalmi folyamatok elemzésére és értelmezésére.
Fejlődik kritikai gondolkodásuk és interdiszciplináris szemléletmódjuk.
Elsajátítják a tudományos szövegek értelmezésének és feldolgozásának módszereit.
Képessé válnak a különböző korok eszmetörténeti jelenségeinek összevetésére és értékelésére.
Fejlődik történelmi-társadalmi folyamatok elemző-értelmező megközelítésének képessége.
A megszerzett ismeretek révén mélyebb betekintést nyernek a modern társadalom kialakulásának folyamatába.
Képessé válnak a jelenkori társadalmi jelenségek történeti kontextusban való értelmezésére.