Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Mozgóképkultúra és médiaismeret szakmódszertan 6. - Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat kísérő szeminárium
Tárgy kódja: BONTP31600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Moldován Szilvia
Tárgyleírás:

A kurzus célja

Az összefüggő egyéni gyakorlaton felmerülő feladatok megoldásának támogatása, a hallgatói tapasztalatok szakszerű feldolgozása. A tantárgy támogatja a gyakorlat során a tanítási céljainak, tartalmainak, folyamatának, stratégiáinak, módszereinek, szervezeti formáinak, eszközeinek elemzését és értékelését. Fejleszti a hivatáshoz nélkülözhetetlen kompetenciák kialakítását, az oktatáskutatás és gyakorlat egymást feltételező művelését, különböző oktatási szituációkban mérlegelő alkalmazását.

A tárgy tematikája

Témakörök: Az intézményi program. A szaktárgy tanításának gyakorlati kérdései. Felkészülés a tanításra: szaktárgyi ismeretek, tervezés, szervezés, eszközök, időgazdálkodás. A tanári kommunikáció. Tanórán kívüli feladatok (tehetséggondozás, felzárkóztatás, korrepetálás, szakkör, fakultáció, lelki nap, kirándulás stb.). Az osztályfőnöki munka. Iskolai rendezvények, ünnepek. Gyermek- és ifjúságvédelem. Differenciálás, a különleges bánásmódot igénylő csoportok/tanulók oktatása. Együttműködés a diákokkal és a tanárokkal.  Portfólió készítés.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Hatályos NAT (általános bevezető és a tantárgyi fejezet), tantárgyi kerettantervek, érettségi rendelet

Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadó, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet. ISBN 9789636931209

Gordon Győri János (2004): A magyartanítás mestersége – mestertanárok a magyartanításról. Budapest, Krónika Nova Kiadó. ISBN 9639423521

Polákovits Nándor: A tanítási gyakorlatok szerepe a tanárképzésben. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 131-146. ISBN 9786155224782 https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Pedag%C3%B3giai%20k%C3%BCldet%C3%A9s.pdf 

A szemináriumvezető által kijelölt, a tárgyalt tanítási egységekre vonatkozó szakirodalom.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

n style="font-family:'PT Sans';font-size:10pt;">Ismeri szaktárgyai tantervét, a bennük megfogalmazott tanulási eredményeket és vizsgakövetelményeit, valamint a szaktárgyak tanulásának sajátosságait, megismerési módszereit, tananyagstruktúráját, illetve belső logikáját. Ismeri a tanítás-tanulás során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a tankönyveket, a papíralapú és online taneszközöket, tanulásszervezési módokat, fontosabb módszereket, tanítási és tanulási stratégiákat. 

b)    képességei

Képes szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására.

Az iskola pedagógiai programja, a tanulói személyiség fejlesztésére vonatkozó tantervi célkitűzések, a tanulók életkora, az elsajátítandó tudás sajátosságai, a rendelkezésre álló taneszközök és a pedagógiai környezet közötti összhang megteremtésével képes pedagógiai munkájának megtervezésére (tanmenet, tematikus terv, óraterv, folyamatterv).

c)    attitűdök

Reflektív módon viszonyul a pedagógiai gyakorlathoz, konstruktív módon koordinálja a tanulók tanórai, tanórán kívüli és iskolán kívüli tevékenységét, az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítását.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe