Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Műemléki kutatásmódszertan
Tárgy kódja: BMNTR07400M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Papp Adrienn
Tárgyleírás:

A középkor és kora-újkori régészetben lehetőség nyílik arra, hogy álló vagy részben álló épület részek kutatását végezheti régész. Esettanulmányokat dolgozunk fel az alábbi témakörök köré csoportosítva:

Terepi kutatást megelőző anyaggyűjtés:

1. a levéltári kutatás feladatai, a levéltári anyagok jellege

2. a 18-20. századi tervanyagok értelmezése

3. a történeti források értelmezése, fellelhető adatok jellege

4. az archív fényképanyag elemzése

Terepi módszerek:

1. a roncsolásmentes módszerek

2. a feltárással járó módszerek

3. az építészeti elemek azonosítása

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Magyarország Műemléki Topográfiája sorozat.

>Mátyás-templom: A budavári Nagyboldogasszony-templom évszázadai 1246-201. Szerk.: Farbaky Péter; Farbakyné Deklava Lilla; Rákossy Anna; Végh András. Budapest, 2015. ISBN 9786155341205

"Az idők tanúja": a pesti Nagyboldogasszony-templom története. Szerk.: Hegedűs András. ISBN 9789631260717

Lászay Judit - Papp Adrienn: A budai török fürdők kutatása az évezred elején. In: Műemlékvédelem 2009. nov. (pp. 194–220.)

Ajánlott irodalom:

Lászay Judit – Papp Adrienn: A régészeti és épületkutatások eredményei a Rudas fürdőben 2004-2005. In: Rudas – gyógyfürdő. Szerk.: Radnainé Keresztes Mária. Budapest, 2006. (pp. 61–83.)

Horváth István – Zsembery Ákos: Az esztergomi Özicseli Hadzsi Ibrahim dzsámi kutatása és műemléki bemutatása. Építés – Építészettudomány 36. 2008. (pp. 1–2, 3–41.)ISBN 978-92-3-001122-2

http://www.unesco.org/culture/en/underwater/pdf/UCH-Manual.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Jó elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a régészeti felderítés, ásatás és feldolgozás hagyományos és újabb módszertanáról.

Jó elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik múzeumi és a tágabb örökségvédelmi munkáról.

Az épületkutatás módszereinek megismerése.

le="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Az épületkutatás fázisainak megismerése.

b) képességei

Képes a kor követelményeinek megfelelő tudományos színvonalon önállóan vezetni régészeti felderítést és ásatást.

Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.

Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére.

Rutint szerez az épületkutatás anyaggyűjtési fázisának lépéseiből.

Elsajátítja az egyes forrástípusok elemzésének módszereit.

Rutint szerez az épületkutatás forrásainak kritikai elemzésével kapcsoltban.

Gyakorolja az önálló munka során elért eredmények előadását, a csapatban végzett kutatói tevékenységet.

c) attitűdje

Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik a régészeti szakma iránt.

Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.

Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.

Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.

Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.

Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.

Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.

Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.

Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa vezetett csoport produktumaiért.

Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BMNB-XTR mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe