Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Multimediális konvergencia ismeretek
Tárgy kódja: BBNKM42700
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dér András Bálint
Tárgyleírás:

 

A szeminárium célja a konvergencia elméletek és a konvergenciához kapcsolódó gyakorlatok széleskörű bemutatása. Annak kifejtése, hogy a különböző médiatípusok miként olvadnak össze a digitális környezetben. A konvergenciát az elméleti szakemberek egyfelől úgy írják le, mint különböző médiaeszközök összeolvadását abból a célból, hogy híreket állítsanak elő és terjesszenek. Egy másik – Jenkinstől eredeztethető – nézet szerint a konvergencia tartalmak folyamatos áramlása megsokszorozott médiafelületeken. A konvergencia az informatika, a távközlés és a média egyre szorosabb összefonódását jelenti. A kurzus arra vállalkozik, hogy megismertesse a diákokkal a konvergencia számos aspektusát: a technológiait, a kulturálist, a gazdaságit és a politikait is. A szeminárium segít a médiakörnyezet radikális változásának megértésében, s annak felismerésében, hogy az új modellben a médiahasználó került központi pozícióba. A médiakonvergencia kontextusában a tartalmak előállításában és cirkuláltatásában a legfontosabb szerepe a médiahasználónak van. A félév során bemutatott esettanulmányok segítik a hallgatókat a terület széleskörű megismerésében.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Sallai Gyula – Abos Imre: 2007 A távközlés, információ és médiatechnológia konvergenciája. In.: Magyar Tudomány 2007/7 pp. 844-851. ISSN 0025 0325

 

Andok Mónika: 2016 Digitális média és mindennapi élet. Budapest L’Harmattan Kiadó pp.: 37-100. ISBN 978 963 414 181 5

 

Jenkins, Henry: 2006 Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York University Press New York, London ISBN 978 0 8147 4281 5

 

Ajánlott irodalom:

Csigó Péter: 2009 A konvergens televíziózás. Web – TV – Közösség. Budapest , L’Harmattan Kiadó, (Új média RE: Mix 3) ISBN 978 963 236 189 5

Meikle, Graham – Young, Sherman: 2012: Media Convergence. Networked Digital Media and Everyday Life. Palgrave Macmillan, Uk Houndmills, Basingstoke, US New York Fifth Avenue ISBN 978 023 022893 1

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BANT-XKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe