Tantárgy adatlapja
Az előadásban a múzeumpedagógia elméleti alapjait a múzeumok küldetésének tükrében tárgyaljuk. A gyűjtés, megőrzés, tudományos feldolgozás gyakorlatai valamint a célcsoport-orientált kommunikáció és bevonás módszerei a múzeumok fő pilléreit képezik. A kommunikáció, ebben az értelmezésben magába foglalja a kiállításokat, az azokhoz kapcsolódó tudományos publikációkat, és az eredményeket foglalkozások keretében feldolgozó
n> múzeumpedagógiát is. Új jelenség múzeumok és más kiállító intézmények működésében a „community building” és a digitalizáció. Az elméletorientált kurzus hazai és nemzetközi referenciának számító példák bemutatásával támasztja alá az értékalapú munka kihívásait. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
- German Kinga: Interferenciák és konfliktusfelületek a művészettörténészi, kurátori és múzeumpedagógusi gyakorlatokban. In: Árvai-Józsa, Kitty; Nagy, Eszter; Sisa, József; Székely, Miklós; Tatai, Erzsébet (szerk.) Látkép 2021 - Művészettörténeti tanulmányok Budapest, Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézet (2022), 564-573 old. - Sternfeld, Nora: Das radikaldemokratische Museum. Berlin/Boston 2018. - German Kinga: A kortárs múzeumi interpretáció módszertana. In: Bereczki Ibolya, Népessy Noémi (szerk.): Modern múzeumi interpretáció. Múzeumi iránytű 23. Szentendre 2020. 39-56 old. https://www.mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20200525/muzir23_web.pdf - Deme Edina, Reisz Terézia, Söptei Eszter: Az iskolabarát múzeum. In: Nagy Magdolna (szerk.): Fókuszban a közönség. Szentendre 2020. 154-176 old. https://www.mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20200131/2020-01-muzeumi-iranytu_28_web.pdf - John Falk: Understanding Museum Visitors’ Motivation and Learning. https://slks.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/KS/institutioner/museer/Indsatsomraader/Brugerundersoegelse/Artikler/John_Falk_Understanding_museum_visitors__motivations_and_learning.pdf - Nina Simon: The Participatory Museum. Santa Cruz 2010. |
le="border-bottom:solid #000000 1px;;border-left:solid #000000 1px;;border-right:solid #000000 1px;;border-top:solid #000000 1px;;" width="624"> Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a múzeumi kommunikáció elméleti kérdései (kiállítás, múzeumpedagógia, média, internetes kommunikáció) - a fentiekkel kapcsolatos kurrens viták és b) képességei - a megismert szempontok segítenek a hallgató kritikai készségének kialakulásában a kulturális kommunikáció, ezen belül speciálisan a múzeumi kommunikáció kérdéseivel kapcsolatban |