Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Múzeumpedagógia és múzeumi kommunikáció
Tárgy kódja: BMNSM11700M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kopócsy Annamária
Tárgyleírás:

Az előadásban a múzeumpedagógia elméleti alapjait a múzeumok küldetének tükrében tárgyaljuk. A gyűjtés, megőrzés, tudományos feldolgozás gyakorlatai valamint a célcsoport-orientált  kommunikáció és bevonás módszerei a múzeumok fő pilléreit képezik. A kommunikáció, ebben az értelmezésben magába foglalja a kiállísokat, az azokhoz kapcsoló tudományos publikációkat, és az eredményeket foglalkozások keretében feldolgozó

n>zeumpedagógiát is. Új jelenség múzeumok és más kiállí intézmények műben a „community building” és a digitalizáció. Az elméletorientált kurzus hazai és nemzetközi referenciának száldák bemutatával támasztja alá az értékalapú munka kihísait.

A 25 legfontosabb telező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

-    German Kinga: Interferenciák és konfliktusfelületek a művészettörténészi, kurátori és múzeumpedagógusi gyakorlatokban. In: Árvai-Józsa, Kitty; Nagy, Eszter; Sisa, József; Székely, Miklós; Tatai, Erzsébet (szerk.) Látkép 2021 - Művészettörténeti tanulmányok Budapest, Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézet (2022), 564-573 old.

-    Sternfeld, Nora: Das radikaldemokratische Museum. Berlin/Boston 2018.

-    German Kinga: A kortárs múzeumi interpretáció módszertana. In: Bereczki Ibolya, Népessy Noémi (szerk.): Modern múzeumi interpretáció. Múzeumi iránytű 23. Szentendre 2020. 39-56 old. https://www.mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20200525/muzir23_web.pdf

-    Deme Edina, Reisz Terézia, Söptei Eszter: Az iskolabarát múzeum. In: Nagy Magdolna (szerk.): Fókuszban a közönség. Szentendre 2020. 154-176 old. https://www.mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20200131/2020-01-muzeumi-iranytu_28_web.pdf

-    John Falk: Understanding Museum Visitors’ Motivation and Learning. https://slks.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/KS/institutioner/museer/Indsatsomraader/Brugerundersoegelse/Artikler/John_Falk_Understanding_museum_visitors__motivations_and_learning.pdf

-    Nina Simon: The Participatory Museum. Santa Cruz 2010.

le="border-bottom:solid #000000 1px;;border-left:solid #000000 1px;;border-right:solid #000000 1px;;border-top:solid #000000 1px;;" width="624">

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakíhoz a tantárgy jellemzően, érdemben hozzárul

a) tudása

- azeumi kommunikáció elméleti kérdései (kiállís, múzeumpedagógia, média, internetes kommunikáció)

- a fentiekkel kapcsolatos kurrens viták és

b)    képességei

-    a megismert szempontok segítenek a hallgató kritikai készségének kialakulásában a kulturális kommunikáció, ezen belül speciálisan a múzeumi kommunikáció kérdéseivel kapcsolatban

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

művészettörténet BMNB-XMU mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe