Tantárgy adatlapja
Elsajátítandó ismeretanyag: A német gyermeklíra témái és műfajai: régi varázsigéket idéző mondókák, történelmi hátterű mondókák és altatódalok, csipkelődő, csúfoló mondókák, nyelvtörők, ujj-mondókák valamint egyéb, mozgással kísért rímek és versek, rímes fejtörők, iskolával és tanulással kapcsolatos mondókák, kiszámoló versek, láncrímek, ünnepnapokhoz, évszakokhoz kapcsolódó versek, mondókák, dalok. Magyarországi német népköltészet. Kialakítandó kompetenciák: A hallgatók gyermekirodalmi műveltségének bővítése. A hallgatók szókincsének, nyelvi eszköztárának fejlesztése, bővítése. A gyermekirodalom, mint játékos, kreatív nyelvoktatás eszközének elsajátítása. A gyermekirodalom kreatív felhasználási lehetőségeinek felfedezése az iskolai nyelvoktatásban. Nemzetiségi tartalmak és nyelv közvetítése gyermekirodalmi műveken keresztül. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező szakirodalom: 1. Jäger-Manz, Monika, Ich reim’ dir was! Baja, Eigenverlag 2021, ISBN: 9789631255201 2. Jäger-Manz, Monika, Deutschförderung durch literarische Werke im Kindesalter, Baja, 2015, ISBN: 9789631226867 3. Márkus Éva, „Ene bene Tintenfass geh’ zur Schul’ und lerne was!” Budapest, Trezor, 2007, ISBN 978-963-8144-18-8 Ajánlott szakirodalom: 1. Gelberg, Hans-Joachim, Daumesdick. Der neue Märchenschatz, Weinheim, Beltz Verlag, 1996, ISBN 3-407-78242-X 2. Marquard, Manfred, Einführung in die Kinder und Jugendliteratur, Köln, Stam Verlag, 1991, ISBN 978-3-762-30121-9 3. Horak, Karl, Horak, Grete, Kinderlieder, Reime und Spiele der Ungarndeutschen, Budapest, ELTE Germanistisches Institut, 2014, ISBN 978-963-284-573-9 4. Wild, Katharina, Metzler, Regina, Hoppe, hoppe Reiter. Reime, Lieder aus der Baranya, Budapest, Lehrbuchverlag, 1982, ISBN 963-17-6586-5 5. Eric Carle, Janosch könyvei |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - Ismeri a német gyermekpróza alkotásait. - Ismeri a műfaj jellegzetességeit. - Széleskörű ismeretekkel rendelkezik a gyermekirodalom nyelvoktatásban történő kreatív felhasználási lehetőségeinek terén. b) képességei - Rendelkezik a német gyermekpróza és -líra átadásához, tanórai felhasználásához szükséges gyakorlati készségekkel, jártasságokkal, módszerekkel. - Differenciáltan, korszerű módszereket alkalmazva, a gyerekek előzetes tapasztalataira és kompetenciáira építve képes a nyelvi fejlesztésre a gyermekirodalmi műveken keresztül. |