Tantárgy adatlapja
A tantárgy a
kulturális kapcsolatok bemutatására törekszik, amelyek jelentősége egyre
nagyobb a nemzetközi politikában. A kurzus legfőbb
célja, hogy a hallgató számára áttekintést adjon a különböző államok
kulturális diplomáciájáról, a nem-állami szereplők nemzetközi kulturális
tevékenységéről. A félév során bemutatjuk a külpolitika negyedik
dimenziójaként is ismert kultúrdiplomácia fejlődését, funkcióit és
jellemzőit, annak alapvetően szűk, csak a diplomáciai tevékenységre
koncentráló nézetétől eljutva a sokkal komplexebb XXI. századi
megközelítésig. Különleges hangsúlyt kap, hogy hogyan kommunikálnak a
különböző országok egymással és hogyan értik meg egymás kultúráját. A
tantárgy keretében átfogó képet kapnak a hallgatók a különböző nemzeti
modellekről (francia, brit, német, spanyol, portugál, skandináv,
közép-európai) és a kulturális érdekek regionális intézményesüléséről (Európa
Tanács, EU, Visegrádi Alap, Ars Baltica stb.). A gyakorlat
sikeres teljesítéséhez a kiadott irodalom olvasásán és kiselőadásokon kívül a
kurzus végén egy esszé elkészítése is szükséges. |
A 2–5 legfontosabb kötel ező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Bound, K., Briggs, R., Holden, J.: Cultural
Diplomacy: Culture is a Central Component of International Relations. It's
Time to Unlock Its Full Potential Demos, 2007 ISBN-10: 1841801771, ISBN-13:
978-1841801773 Fisher, R.: A Cultural Dimension to the EU's External Policies from Policy
Statements to Practice and Potential Boekmanstudies
Amsterdam, 2007 Gienowhecht, J., Donfried, M. (eds.): Searching
for a Cultural Diplomacy (Explorations in Culture and International History) Berghahn Books 2010 ISBN-13: 978-1845457464 Nye, J.: Soft Power: The Means to
Success in World Politics Public Affairs Press, 2004 ISBN-13: 978-1586482251 Reeves, J.: Culture and
International Relations: Narratives, Natives and Tourists (Routledge
Advances in International Relations and Global Politics) Routledge, 2007 ISBN-10: 0415459842, ISBN-13: 978-0415459846 Singh, J.P.: United Nations
Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO): Creating Norms
for a Complex World (Global Institutions) Routledge; 1 edition (January
25, 2011) ISBN-10: 9780415491136, ISBN-13: 978-0415491136 Titley, G., Lentin, A. (eds.): The politics of diversity in Europe, Strasbourg: Council of
Europe, 2008 ISBN: 978-92-871-6171-0 The Anholt Nation Brands Index. Special report. Europe's International Image. Q2 2006. |