Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Nemzetközi kulturális együttműködés
Tárgy kódja: BMNNT08500M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kerényiné dr. Környei Ágnes
Tárgyleírás:

 

A tantárgy a kulturális kapcsolatok bemutatására törekszik, amelyek jelentősége egyre nagyobb a nemzetközi politikában.

A kurzus legfőbb célja, hogy a hallgató számára áttekintést adjon a különböző államok kulturális diplomáciájáról, a nem-állami szereplők nemzetközi kulturális tevékenységéről. A félév során bemutatjuk a külpolitika negyedik dimenziójaként is ismert kultúrdiplomácia fejlődését, funkcióit és jellemzőit, annak alapvetően szűk, csak a diplomáciai tevékenységre koncentráló nézetétől eljutva a sokkal komplexebb XXI. századi megközelítésig. Különleges hangsúlyt kap, hogy hogyan kommunikálnak a különböző országok egymással és hogyan értik meg egymás kultúráját. A tantárgy keretében átfogó képet kapnak a hallgatók a különböző nemzeti modellekről (francia, brit, német, spanyol, portugál, skandináv, közép-európai) és a kulturális érdekek regionális intézményesüléséről (Európa Tanács, EU, Visegrádi Alap, Ars Baltica stb.).

A gyakorlat sikeres teljesítéséhez a kiadott irodalom olvasásán és kiselőadásokon kívül a kurzus végén egy esszé elkészítése is szükséges.

 

A 2–5 legfontosabb kötel

ező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Bound, K., Briggs, R., Holden, J.: Cultural Diplomacy: Culture is a Central Component of International Relations. It's Time to Unlock Its Full Potential Demos, 2007 ISBN-10: 1841801771, ISBN-13: 978-1841801773

Fisher, R.: A Cultural Dimension to the EU's External Policies from Policy Statements to Practice and Potential Boekmanstudies Amsterdam, 2007

Gienowhecht, J., Donfried, M. (eds.): Searching for a Cultural Diplomacy (Explorations in Culture and International History) Berghahn Books 2010 ISBN-13: 978-1845457464

Nye, J.: Soft Power: The Means to Success in World Politics Public Affairs Press, 2004 ISBN-13: 978-1586482251

Reeves, J.: Culture and International Relations: Narratives, Natives and Tourists (Routledge Advances in International Relations and Global Politics) Routledge, 2007 ISBN-10: 0415459842, ISBN-13: 978-0415459846

Singh, J.P.: United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO): Creating Norms for a Complex World (Global Institutions) Routledge; 1 edition (January 25, 2011) ISBN-10: 9780415491136, ISBN-13: 978-0415491136

Titley, G., Lentin, A. (eds.): The politics of diversity in Europe, Strasbourg: Council of Europe, 2008 ISBN: 978-92-871-6171-0

The Anholt Nation Brands Index. Special report. Europe's International Image. Q2 2006.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

nemzetközi tanulmányok BMNT-XNT mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe