Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Nevelés- és oktatásszociológia
Tárgy kódja: BBNSZ06100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Török Balázs Győző
Tárgyleírás:

 

A kurzus a globális folyamatok alapján bemutatja a nemzeti oktatási rendszerekben zajló legfőbb változásokat. Az oktatási rendszerek ismertetésében felhasználjuk Niklas Luhmann rendszerelméletét, a szupranacionális policy-hatásokat pedig Margaret Archer interakciósrendszer-modellje alapján tárgyaljuk. Az oktatási forrásallokáció kapcsán az egyenlősítés és hatékonyság közötti átváltási viszonyokat ismertetjük meg. A hazai viszonyokra vonatkoztatva az iskolai szocializáció, a médiahatások, az információs technológiák terjedése és a tanárok helyzete, valamint a nemzetközi teljesítménymérések értelmezhetősége kerülnek bemutatásra. Az egyházi iskolák sajátosságainak megismertetésén túlmenően az előadás reflektál a nevelési irányzatokra és kitekint az oktatási törvénykezésre is.

A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):

Kötelező irodalom:

KOZMA  Tamás, Az összehasonlító neveléstudomány alapjai, Budapest, Új Mandátum, 2006. p. 170–260., ISBN 963-9609-32-3

ANDORKA  Rudolf, Bevezetés a szociológiába, Budapest, Osiris, 2003, „Oktatás”-fejezet, p. 377–400. ISBN 963-389-402-6

PUSZTAI  Gabriella, A társadalmi tőke és az iskola, Budapest, Új Mandátum, 2009. pp. 29–45., 140–148. ISBN 978-963-287-009-0

Jelentés a magyar közoktatásról 2010, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 2011.

Friedrich W. KRON , Pedagógia, Budapest, Osiris, 2003, pp. 112–126., 391–400. ISBN 963-389-403-4

OECD Factbook (2010), Economic, Environmental and Social Statistics. Elektronikus adatbázis oktatási adata

i: http://www.oecd-ilibrary.org/economics/oecd-factbook_18147364

Ajánlott irodalom:

TÖRÖK  Balázs, Az óvodai csoportszobai számítógépek, In: Iskolakultúra, 2007.4., p. 115-126.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

részismeret megszerzésére irányuló képzés BRNX-XRI Részismeret Nappali magyar 2 félév BTK
szociológia BANT-XSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szociológia BMNT-XSZ mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe