Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Növény- és állatismeret tanítása
Tárgy kódja: BBNTI12300
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Kissné Csorba Erika
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

Korszerű, tudományosan megalapozott természettudományi műveltség, szemlélet és irányultság megalapozása, a fenntarthatóságra, valamint a környezeti nevelésre való felkészítés. A hallgatók ismerjék meg a környezetismeret-természetismeret tantárgy tananyagának tartalmát és felépítését, valamint a tanítás – nevelés - képességfejlesztés módszereit, eszközeit, munkaformáit, tanulásszervezési formáit. Ismerjék meg a környezeti nevelés céljait, feladatait, módszereit. Legyenek tisztában  a környezetismeret/természetismeret tantárgyak tananyagának minőségi és mennyiségi mutatóival, a kontinuitás elvét figyelembe véve ismerjék fel az egymásra épülő tartalmak jelentőségét

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Tóth Irén: Biológiai ismeretek a környezetismeret-természetismeret tanításához. KFRTF Debrecen, 2004.

Kanczler Gyuláné dr.(2000, szerk.): Növény- és állatismeret ELTE TÓFK, Budapest.

Simon Tibor, Csapody Vera: Kis növényhatározó. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.

Varga Zoltán: Állatismeret. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2000.

Ajánlott irodalom:

Borvendég, Doba, Harag, Jámbor, Szabó: A környezetismeret tanításának módszertana. Dávid Oktatói és Kiadói Bt., Kaposvár, 1999.

Bihariné dr. Krekó Ilona - Dr. Hegyi Ildikó-KanczlerGyuláné-Körmöci Katalin: A környezeti nevelés pedagógiai és pszichológiai alapjai. ELTE TÓFK-Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, Budapest, 2001.

Munkafüzetek, Tankönyvcsaládok, Olvasókönyvek az 1-4. osztály számára

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

A hallgatók rendelkezzenek a korszerű, elméletileg megalapozott általános biológiai alapismeretekkel, amelyek birtokában alkalmasak 6-10 éves gyermekek természettudományi és környezeti nevelésére. Ismerjék hazánk természetes és mesterséges társulásainak legfontosabb növény- és állatfajait. Ismerjék és a környezetismeret/természetismeret tanításának elismert, alkalmazott és újszerű eszközeit, módszereit, eljárásait, munkaformáit.

b)    képességei

Képesek legyenek kialakítani az iskoláskorú gyermekekben a környezettudatos szemléletet, a környezettel való harmonikus, fenntartható együttélést. Képesek alkalmazni a környezetismeret/természetismeret tanításának elismert, alkalmazott és újszerű eszközeit,módszereit, eljárásait, munkaformáit.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

tanító BANP-VTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BANP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe