Tantárgy adatlapja
A tantárgyelem célja, hogy: megismertesse a hallgatókkal mai magyar nyelvünk legfontosabb nyelvművelő kérdéseit, feladatait, képessé tegye a nyelv különböző szintjein jelentkező nyelvhelyességi problémák megoldására, hibák és nyelvi babonák felismerésére, javítására, a nyelvi igényesség fontosságát, a nyelvi eszmény követésének szükségességét hangsúlyozza. Az óvodapedagógus-jelölt a beszédtréning során olyan készségeket szerezzen, amelyek lehetővé teszik számára a tiszta és érthető, nyelvileg helyes beszédpélda felmutatását,az egyértelmű, hatékony kommunikációt,a gyermekek beszédfejlődésének tudatos segítését,a beszédhibák felismerését,a nyilvánosság előtt történő eredményes szereplést és szakmai érvek érthető kifejtését. |
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN) |
Kötelező irodalom: ADAMIKNÉ JÁSZÓ Anna (szerk.), A magyar nyelv könyve, Budapest, Trezor, 2004, ISBN 963-9088-92-7 SUGÁRNÉ KÁDÁR Júlia (szerk.), Beszéd és kommunikáció az óvodás- és kisikoláskorban, Budapest, Akadémiai, 1985, ISBN 963-05-4597-7 GÓSY Mária, Óvónői beszédviselkedés, Budapest, Kátay-Press, 1990, ISBN 963-400-182-3 É. KISS Katalin, Anyanyelvünk állapotáról, Budapest, Osiris, 2004, ISBN 963-389-662-2 Az Édes Anyanyelvünk c. folyóirat aktuális tanulmányai Ajánlott irodalom: BALÁZS Géza, ADAMIKNÉ JÁSZÓ Anna, KOLTÓI Ádám, Éltető anyanyelvünk: mai nyelvművelődésünk elmélete és gyakorlata : írások Grétsy László 70. születésnapjára, Budapest, Tinta, 2002, ISBN 963-9372-23-4 GRÉTSY László, KEMÉNY Gábor(szerk.), Nyelvművelő kéziszótár, Budapest, Auktor, 1996, ISBN 963-7780-45-9 FISCHER Sándor, A beszéd művészete, Budapest, Gondolat, 1982, ISBN 963-281-120-8 DANKÓ Ervinné, Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában, Budapest, 2000, ISBN 963-9228-19-2 |