Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Nyelvészeti szakszeminárium
Tárgy kódja: BBLRS19900
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: spanyol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Klasszikus és Újlatin Nyelvek Intézete
Tárgyfelelős oktató: Garcia Vinolo Miguel
Tárgyleírás:

 

A spanyol nyelv jelenségeinek, változásainak meghatározó jelenségeivel, nyelvi és kulturális folyamatok és változások kölcsönhatásával foglalkozó monografikus szakszeminárium, amelynek konkrét tárgykörét és tematikáját mindenkor a szemináriumot vezető oktató határozza meg. A résztvevők megismerhetik az adott témában a legújabb kutatásokat, felfedezéseket, valamint elméleti és gyakorlati ismereteket szerezhetnek a témához kapcsolódóan. A szeminárium lehetőséget nyújthat a résztvevőknek a témában való kritikai gondolkodás kialakítására, valamint a kutatási képességek fejlesztésére.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

ALONSO-CORTES, A. 2015. Lingüística, Madrid: Cátedra ISBN 9788437634388

https://www.scribd.com/document/376008647/Linguistica-Angel-Alonso-Cortes-pdf

https://pdfcoffee.com/angel-alonso-cortes-lingisticapdf-pdf-free.html

ARAIZA, K. – MARLETT A. S. 2018. Introducción a la lingüística.

https://linguisticacomparadaulsa.files.wordpress.com/2019/05/manual_linguistica_2018_dilabuapilv.pdf

HERNÁNDEZ SACRISTÁN, C. 1999. Culturas y Acción Comunicativa. Introducción a la pragmática intercultural, Barcelona: Octaedro ISBN 848063376X

https://www.scribd.com/document/177944460/Culturas-y-Accion-Comunicativa-Carlos-Hernandez-Sacristan#

MORENO FERNÁNDEZ, F. 2009. Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje Barcelona: Ariel

ISBN 9788434482777

PONS RODRÍGUEZ, D. 2016. Una lengua muy larga: cien historias curiosas sobre el espanol, Barcelona: Arpa Editores ISBN 9788416601530

SEARLE, J. R.    2021. Mente, lenguaje y sociedad: la filosofía en el mundo real, Madrid: Alianza

ISBN 8420686050

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

>

a)    tudása

-Alapvető nyelvészeti fogalmak és elméletek megértése: a nyelv és a nyelvalkotás folyamatának megértése, a nyelvi struktúrák, nyelvtörténet és nyelvészeti kutatás módszereinek ismerete.

-Nyelvi különbségek és hasonlóságok megértése: a világ nyelveinek összehasonlítása, a nyelvi rokonságok és a nyelvi családok megismerése.

-Nyelv és társadalom kapcsolatának megértése: a nyelv és a társadalmi osztály, rassz, nem, kor, stb. közötti kapcsolatok megértése, a nyelvhasználat társadalmi jelentőségének vizsgálata.

-Nyelvészeti kutatás módszereinek elsajátítása: a nyelvészeti kutatás módszereinek, például a korpusz-nyelvészet, a szociolingvisztika, a kognitív nyelvészet elsajátítása és alkalmazása.

-Kritikai gondolkodás fejlesztése: a nyelvészeti elméletek és kutatások kritikai elemzése, a nyelvészeti kérdések megvitatása és a saját nézőpontok kifejtése

b)    képességei

-Kritikai gondolkodás: a nyelvészeti elméletek és kutatások kritikai elemzése, a nyelvészeti kérdések megvitatása és a saját nézőpontok kifejtése.

-Kreatív problémamegoldás: a nyelvészeti kérdések új megközelítései, a nyelvészeti kutatás kreatív megoldásai.

-Kommunikációs képesség: a nyelvészeti elméletek, kutatások és eredmények kommunikációja és prezentálása.

-Adatgyűjtés és

elemzés: a nyelvészeti kutatás adatgyűjtése és elemzése, a korpusz-nyelvészet módszereinek alkalmazása.

-Nyelvhasználati kompetencia: a nyelvhasználat különböző formáinak megértése és használata.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

újlatin nyelvek és kultúrák [spanyol] BALB-XULS alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe