Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Megismertetni a hallgatókat az online média, az információs társadalom alapfogalmaival, az internet, az online média, a portálok, a közösségi média, valamint a nagy IT cégek történetével, jelenükkel, és szerepükkel.
Ismertetjük az online tartalomfogyasztással, internethasználattal és az online tartalomelőállítással kapcsolatos alapismereteket (desktop, mobil, tablet és egyéb platformok), statisztikákat.
Ezeken kívül szó lesz többek között még a webes média hatására, a hírközlésben bekövetkezett változásokról, a hagyományos médiumokra gyakorolt hatásáról, üzleti modelljeiről, a médiakonvergencia folyamatának jelenségeiről, az internetes technológiai újdonságokról (startupok), és az online média jelenbeli kihívásairól (pl: álhírek) és jövőjéről is.
Az óráról a maximális hiányzás 3 óra lehet, a 4. hiányzást követően a hallgató adott tárgyból felvett félévét nem teljesítettnek tekintjük (jegye elégtelen lesz). Az óra teljes időtartamából (vagyis elejéről vagy végéről) elmulasztott minimum 15 perc hiányzásnak minősül.
Témák:
Az információs társadalom és az internetes kommunikáció alapfogalmai, jellemzői: digitalizáció, mediatizáció, interaktivitás, hálózatosodás, mobilizáció, médiakonvergencia, adatrobbanás.
A digitális média és kultúra főbb jellemzői.
Az internet és az internetes kommunikáció története: Arpanet, NSFNET, www rendszer (világháló).
A web korszakai, 1.0, 2.0, 3.0.
Hazai és globális internethaszn&aa
cute;lati adatok.
Digitális szakadék, netezési, online tartalomfogyasztási szokások, és a digitális eszközhasználat változása, okostelefon és tablet használat.
Változások a hírközlésben az internet megjelenésével. Nyelvhasználati változások, újdonságok a neten.
Online üzleti modellek.
Online újságírás tipológia.
Portál és blog történet.
A közösségi média múltja és jelene.
Nagy IT cégek, közösségi oldalak.
Startupok.
Az online világ és média jövője, kilátásai. Virtuális valóság, mesterséges intelligencia, dolgok internete, okos eszközök, egyéb innovációk.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Andok Mónika: 2011 Folytonosság és változás a 21. század alakuló sajtótörténetében. Új utakon a zsurnalizmus: a digitális újságírás. In.: Széchenyi Ágnes – Martin József (szerk.): Klió és a médiagalaxis. Tanulmányok a 70 éves Buzinkay Géza tiszteletére. Corvina Kiadó, Budapest pp. 21-37. ISBN 978 963 13 6019 6
Asa Briggs - Peter Burke: A média társadalomtörténete Gutenbergtől az internetig, Napvilág kiadó, 2012. (280-369)
Bajomi Lázár Péter: Hírközlés tegnap és ma, Médiakutató 2009.
Deuze, Mark: A web és a webes újságírás típusai, Médiakutató, 2003. ősz
Elkészült a digitális világtérkép - Nem fogunk elszállni a helyünktől.
http://www.portfolio.hu/vallalatok/it/elkeszult_a_digitalis_vilagterkep_nem_fogunk_elszallni_a_helyunktol.257965.html
Fehér Katalin: Digitalizáció és új média, Akadémiai kiadó, 2016.
Gerényi Gábor: Internetes tartalomszolgáltatás, Elektromédia Kft. k., 2009. ISBN 9789638824004, Üzleti modellek (12-23), Portálok (24-34), Felhasználói tartalmak (34-46), Blogok (46-56)
Habók Lilla: A Facebook és a Google irányítja az olvasókat.
https://www.hwsw.hu/hire
k/57287/parsely-forgalomtereles-hirolvasas-hirforras-cikkek-facebook-google.html
Ihász Ingrid: Le a rossz beidegződésekkel!
http://rabbitblog.hu/2017/03/02/le-rossz-beidegzodesekkel/?utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=Rabbitblog
Így gyűri maga alá a Facebook az egész világot.
http://www.origo.hu/gazdasag/20170519-a-facebook-felhasznaloinak-varhato-bovulese.html
Klausz Melinda: Megosztok, tehát vagyok. Szakértői kérdések és válaszok a közösségi médiáról. Athenaeum Kiadó, 2017.
Kódolva volt a Yahoo bukása. http://index.hu/tech/2017/01/18/yahoo/
Marinov Iván: Jobban csinálni, A Google alapításának története. In: HVG Extra Business, 2013/01., 25-28.
Nagy Nikoletta: Lehet még a mesterséges intelligenciáról újat mondani?
http://www.origo.hu/tudomany/20161129-lehet-meg-a-mesterseges-intelligenciarol-ujat-mondani.html
Nic Newman: Media, Journalism and Technology Predictions 2017.
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/publication/journalism-media-and-technology-trends-and-predictions-2017
Szűts Zoltán: Az internetes kommunikáció története és elmélete. Médiakutató 2012. tavasz.
Tíz év, és rá sem ismersz a digitális világra. http://www.tozsdeforum.hu/extra/tech-tudomany/tiz-ev-es-ra-sem-ismersz-a-digitalis-vilagra-76438-1.html
Tófalvy Tamás: Digitális technológia, kultúra és az újságírás határai: Hogyan formálja a kultúra technológiát?, Médiakutató, XVI. évf. 3. szám
Ajánlott irodalom:
Andok Mónika: Digitális média és mindennapi élet - Konvergencia, kontextus, közösségi média, L"Harmattan Kiadó, 2016.
A YouTube-on zajlik a digitális piac paradigmaváltása
http://kreativ.hu/digitalis/cikk/a_youtube_on_zajlik_a_digitalis_piac_paradigmavaltasa
A média és a jövő generáció. http://www.mmonline.hu/cikk/a_media_es_a_jovo_generacio
Az android és az ios uralja a mobilpiacot. http://hu.ign.com/mobile/21547/news/az-android-es-az-ios-uralja-a-mobilpiacot
Mindent felfalt az Android és az iOS.
https://www.hwsw.hu/hirek/56838/okostelefon-platform-gartner-android-google-apple-ios-2016q4.html
Az Apple.com húsz éve. http://index.hu/mindekozben/poszt/2016/10/27/az_apple.com_hu
sz_eve/
A Google Chrome vette át a vezetést a böngészők listáján
http://www.origo.hu/techbazis/20170110-a-google-chrome-lett-a-legnepszerubb-bongeszo.html
Balogh Csaba: A milliárdos kártérítés története – Apple kontra Samsung. In: IT trendek és technológiák, HVG kiadó, 2013, 34-37.
Bodoky Tamás: Támad a civilmédia. Médiakutató, 2008. nyár.
Bodoky Tamás: „Nincs tévém, nem olvasok papírújságot”. Médiakutató, 2007. nyár
Bódi Zoltán 2004. A világháló nyelve. Internetezik és internetes nyelvhasználat a magyar társadalomban. Gondolat Kiadó, Budapest.
Bőgel György: Blogvilág, Budapest, HVG Kiadói Zrt., 2006. ISBN 9639686034
Briggs, Mark: Journalism 2.0. How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age (2007) (PDF), Chapter 2., 5.
Crystal David: Language and the Internet. Cambridge University Press – E-book.
Davis, Benjamin: The need for a „digital media pyramid”, 2010. http://www.ojr.org/ojr/people/bendavis/201002/1823/
Denis Mcquail: A tömegkommunikáció elmélete, Osiris, 2003.
Deuze, Mark: Utopia versus Dystopia: When Online Journalists Contemplate Their New Medium. In.: Journal of New Media and Culture. 2006-7 Winter Vol. 4. Issue 1.
Dömös Zsuzsanna: 25 éves lett a világ első weboldala, Origo, Techbázis, 2015.12.21.
Elhunyt az internet atyja, világunk formálója: Bob Taylor
https://www.pcguru.hu/hirek/elhunyt-az-internet-atyja-vilagunk-formaloja-bob-taylor/40976
Elindul a YouTube saját tévészolgáltatása
http://www.origo.hu/techbazis/20170301-a-youtube-harcba-indul-a-tevecsatornak-ellen.html
Fizetős tartalommal kísérleteznek a megyei lapok online-jai
http://24.hu/media/2017/01/27/fizetos-tartalommal-kiserleteznek-a-megyei-lapok-online-jai/
Fehér Katalin: A virtuális valóság és az újmédia generációja. Médiakutató, 2008, tavasz.
Forgó Sándor: A kommunikációelmélet alapjai (2011), Eszterházy Károly Főiskola, online jegyzet.
Gillmore, Dan: We the Media - Grassroots Journalism by the People, for the People, O"Reilly Media, 2004. ISBN 978-0596007331
Gosztonyi Gergely: Alternatív (?) média - A közösségi média jogi szabályozásának v
etületei. ELTE Eötvös Kiadó, 2014.
Herendy Csilla: A kereső, a dokumentumok és a user. Médiakutató, 2010 tavasz.
Here"s how we take back the Internet
https://www.ted.com/talks/edward_snowden_here_s_how_we_take_back_the_internet
Holl András: Webkettő és webhárom. Okosodó hálózatok; Természet Világa, 2012 ápr.
How to tell fake news from real news
http://blog.ed.ted.com/2017/01/12/how-to-tell-fake-news-from-real-news/
Így néz ki idén az internet számokban – és ez még mindig nem a csúcs, 2017. április 12.
http://hvg.hu/tudomany/20170412_internet_2017_statisztika
Jacob Nielsen: Multimedia - Hypertext: The internet - Beyond, London, 1999.
J. Naughton: A Brief History of the Future: The Origins of the Internet, London, 2000.
Kirkpatrick, David: A Facebook-jelenség, Budapest, Gabo Kiadó, 2011. ISBN 9789636894603
Kiss J. László: RANDEVÚ A VISSZHANGKAMRÁBAN. Magyar Idők, Lugas Magazin, 2017. január 29.
http://magyaridok.hu/lugas/randevu-a-visszhangkamraban-1287670/
Klausz Melinda: A közösségi média nagykönyve. Hogyan vidd sikerre céged és önmagad. Athenaeum Kiadó, 2016.
Koltay Tibor: Új generációk, új média, új írástudások, Könyvtári Figyelő, 2011. 2. szám
Közös projektben az Axel Springer, a NYT és a News Corp
http://www.mediainfo.hu/hirek/article.php?id=44107&referer_id=newsletter&utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2016-11-28
Lehet még a mesterséges intelligenciáról újat mondani?
http://www.origo.hu/tudomany/20161129-lehet-meg-a-mesterseges-intelligenciarol-ujat-mondani.html
http://24.hu/tech/2016/11/30/robotokkal-suttogo-interju-egy-mestersegesintelligencia-guruval
http://www.digitalhungary.hu/e-volution/Kell-e-felnunk-a-robotoktol/3546/
Manuel Castells: A hálózati társadalom kialakulása, Gondolat Könyvkiadó, 2005.
Meixner Zoltán: Szerkesztők a robotok ellen – Az online újságírás jövője. In: Jövő 2.0., HVG Extra, 2012/03. szám, 89-91.
Meixner Zoltán: Az internet rövid története, hvg.hu, 2004. december 3.
Mezei Alexandra: Nyelvi változások a késő modern médiakö
;rnyezetben, Médiakutató, XVI. évf. 4. szám.
Mégis profitképes az online média? In: Főszerkesztők fóruma, 2013.06.26., szerző: cigale
Megszerezte a Verizon a Yahoo-t, mno.hu (MTI)
https://mno.hu/tudomany/megszerezte-a-verizon-a-yahoo-t-2403206
Nem szűrik, de jelzik - így küzd a Facebook és a Google az álhírek ellen
http://index.hu/tech/2017/04/10/google_facebook_alhir_feljlesztes/
Nicholas A. Christakis – James H. Fowler: Kapcsolatok hálójában, 8. fejezet, Typotex, 2010.
Papacharissi, Zizi: Az internet mint a társadalmi nyilvánosság tere. Médiakutató, 2003 tavasz
Radó Mátyás: Az online látogatottságmérés és hirdetéspiaci elérés alapfogalmai, ThinkOnline, 2010. december.
Radó Mátyás: Mi fán terem az újmédia?, ThinkOnline, 2011. június.
Reklámköltés 2016.
http://mrsz.hu/kutatas/reklamkoltes/reklamkoltes-2016
http://www.mediainfo.hu/hirek/article.php?id=45220&referer_id=newsletter&utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2017-03-02
Rózsa György: Kulturális örökség és információs társadalom. Budapest, Argumentum Kiadó, 1995.
Shepherd, Michael – Watters, Carolyn: The Evolution of Cybergenres
Steve Jobs, HVG Extra különszám, 2012. október
Szécsi Gábor: Média és társadalom az információ korában, Akadémiai Kiadó, 2016.
Szécsi Gábor: Nyelv, média, közösség - Közösségfogalom és nyelvi kommunikáció az információ korában. Gondolat Kiadói Kör, 2013.
Tényleg halott a Facebook? És akkor mégis mit használnak a 15–29 éves magyar fiatalok? 2017. február 14.
http://hvg.hu/tudomany/20170214_magyar_ifjusag_2016_kutatas_kozossegi_szolgaltatasok_facebook_twitter_instagram_snapchat
The digital native is a myth, Nature, 25 July 2017.
https://www.nature.com/news/the-digital-native-is-a-myth-1.22363
Tim Berners-Lee: Weaving the Web, San Francisco, CA, 1999.
Thomas, Julie – Roda, Claudia: Digital Interactivity – Various Points of View (http://www.ac.aup.fr/~croda/publications/Thomas-Roda-DigitalInter05.pdf)
Top 15 Most Popular News Websites (http://www.ebizmba.com/articles/news-websites)
Tóth Borbála: A digitális média feltérképezése: Magyarország, Médiakutató, 2012 ősz.
Turcsán Tamás: A Prezi mintája. In: HVG Extra Business, 2013/01., 32-34.
Turcsán Tamás: A Ustream története. In: HVG Extra Business, 2013/01., 35-37.
Turcsán Tamás: Egy évvel Steve Jobs után – Ilyen lett az Apple birodalom. In: IT Plusz, Trendek és technológiák, HVG kiadó, 2013, 42-45.
Turcsán Tamás: Mítosz, vagy valóság? - Startup-világ. In: IT Plusz, Trendek és technológiák, HVG kiadó, 2013, 66-71.
Turi László, Szilágyi Erzsébet, Rétfalvi Györgyi, Pais Károlyné, B. Bernát István: Média, kultúra, kommunikáció. Libri Könyvkiadó, 2012.
Varjú Zoltán: Mire jó az adatújságírás?, kereses.blog.hu
Velics Gabriella: Újságok, újságírók és olvasók: átmenet a famentes jövőbe. Médiakutató 2009 tél.
Vise, David A.-Malseed, Mark: A Google sztori, K.U.K, 2009.
Walter, Aarron: Keresők és webhelyek, Kiskapu Kft., 2009.
Média, on-line média – szakportál ajánló:
http://www.adweek.com/digital/essential-multimedia-tutorials-and/?red=kw
http://archive.org/web/web.php
Android (blog.hu)
http://androidportal.hu/
https://appleblog.blog.hu/
http://blog.fps.hu
DigitalHungary – Ahol a két világ találkozik. Az élet virtuális oldala!
https://www.dugwood.com/clickheat/index.html
http://www.google.hu/analytics/
http://www.hwsw.hu
http://index.hu/tech/
https://infogr.am/
http://internethotline.hu/
http://internet-map.net/
http://internet.lap.hu/
http://internetszemle.blogspot.hu/
http://ite.hu/
www.jtoolkit.com
https://www.journalism.co.uk/
http://keepvid.com/
http://kereses.blog.hu/2013/04/09/adatujsagiras_csinald_magad?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Kereso_Vilag
+%28Keres%C5%91+Vil%C3%A1g%29&utm_content=Google+Reader
http://www.kozossegi-media.com/
Kreatív Online - Nyitó oldal (kreativ.hu)
http://learn.shayhowe.com/html-css/
http://lens.blogs.nytimes.com/
http://www.makusz.hu
A Makúsz Online Újságírás szekció (KatNet) Facebook oldala
http://mashable.com/
http://mashable.com/2011/02/26/digital-media-resources-4/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Mashable+%28Mashable%29#5YuNi9eTXqqc
http://media.lap.hu/
http://www.mediainfo.hu/
http://mediajogfigyelo.hu/index.php
http://www.mediakutato.hu
http://media.mandiner.hu/
Médiapédia - marketing és média tudástár (mediapedia.hu)
https://www.mediapiac.com/
http://mediatanacs.blog.hu/
http://media20.blog.hu/
http://mediastorm.com/
http://www.mediatortenet.hu/
http://mediatorveny.hu/
http://media-tudomany.hu/
http://www.mmonline.hu/
http://www.netkutatasok.hu/
http://netpedia.hu
https://newslab.withgoogle.com/
Audience Is Everything® (nielsen.com)
Nieman Reports
https://www.nngroup.com/articles/
http://www.oreilly.com/openbook/wemedia/book/index.html
http://onlineujsag.lap.hu/
http://onlinejournalismblog.com/
Podcast.hu – a hazai podcastek epicentruma
http://portalkeszites.lap.hu/
https://schoolofdata.org/
https://sg.hu/
https://www.smartlook.com
http://startupdate.hu/
https://www.statista.com/
http://www.origo.hu/techbazis/index.html
http://technet.hir24.hu
http://www.technokrata.hu
http://www.ted.com/talks?sort=newest&topics%5B%5D=media
http://trendlabor.blog.hu/
="cs43AFF24">http://www.useit.com/
Yahoo News: Latest and Breaking News, Headlines, Live Updates, and More
Yahoo Tech - Technology News and Reviews
http://www.theverge.com/
http://webisztan.blog.hu/
http://webdesign.lap.hu/
https://hu.wikipedia.org/wiki/Port%C3%A1l:Informatika
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.
Ismeri a társadalom működésével kapcsolatos összefüggéseket, az ezekre vonatkozó szaktudományos kontextusokat.
Ismeri és érti a kommunikáció és médiatudomány által vizsgált társadalmi jelenségek és alrendszereik működési mechanizmusait.
Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó társadalmi létszférák, azaz az intézmények mint a gazdaság, politika, tudomány, művészet, moralitás, vallás, nyelv, jog normatív rendszereiről és működési gyakorlatáról.
Ismeri a kommunikáció és média területét meghatározó társadalmi, strukturális, gazdasági és politikai folyamatok legfontosabb tényezőit.
b) képességei
Képes szakterületének új ismereteit hatékonyan feldolgozni.
c) attitűdje
Nyitott a társadalmi változások dinamikus és értékalapú befogadására, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.
Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
Képes kommunikációs készségek elsajátítására és ezek folyamatos fejlesztésére, önreflexióra e
területen mutatott képességeivel kapcsolatban.
d) autonómiája és felelőssége
Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Felelősséget vállal az általa készített anyanyelvű és idegen nyelvű szakmai szövegekért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.