Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A tanítói pályához szükséges
kompetenciák intenzív fejlesztése, a pályaszocializáció elősegítése, a teljes
tanítói szerepkör gyakorlása. Specifikus célok: ·
az iskola dokumentumainak teljes körű megismerése, ·
1–4. osztályban valamennyi tantárgy tanításában, 1–6 osztályban egy
kötelezően választott műveltségterületen az oktató-nevelő munkához szükséges
elméleti ismeretek tudatos alkalmazásának elősegítése, ·
a tanulási folyamatok tervezésének, szervezésének és irányításának, a
tanulási alapkészségek, képességek differenciált fejlesztésének, a tanulási
eredmények ellenőrzésének és értékelésének intenzív gyakorlása, ·
az ismeretek önálló, kritikus feldolgozására való képesség erősítése, ·
felkészítés a tanítási órán kívüli nevelési feladatok ellátására, a
közösségi feladatvállalás és felelősségérzet erősítése, ·
nevelési szituációk, konfliktushelyzetek megoldására való képesség
fejlesztése, ·
a környezettel (gyerekekkel, szülőkkel, kollégákkal, más partnerekkel)
való kommunikáció és együttműködés készségének alakítása, a különbözőségek
elfogadásának, tolerálásának erősítése, ·
a személyes felelősségérzet növelése, ·
az önismeret, és a saját tevékenységre való kritikus reflektálás,
önértékelés képességének a fejlesztése, ·
az ismeretgyarapítás, a szakmai
önképzés, önművelés igényének növelése, a csoportban (nevelőtestületben) való munkavégzés, a kollegialitás
készségének gyakorlása. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Óraelemzési szempontok. 2000. ELTE TÓFK Tájékoztató és feladatgyűjtemény a gyakorlati képzés
pedagógiai-pszichológiai feladataihoz. 2003. Szerk.: Hunyady Györgyné. ELTE
TÓFK Terminológiai jegyzék. 2000. Szerk.: Békési Ágnes. ELTE TÓFK Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Elméleti alapok a
tanítás tanulásához. 2007. Szerk. Falus Iván. Nemzeti Tankönyvkiadó |
Azoknak az előírt szakmai
kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a)
tudása -
Ismeri a 6-12 éves gyerekek személyiségfejlődését, az első iskolaéveknek
a személyiség formálódásában betöltött szerepét. -
A 6-12 éves gyerekek oktatásához változatos és életkornak megfelelő,
korszerű módszertani eszköztárral rendelkezik. -
Megfelelő didaktikai eszközök megválasztásával segíti a tanulási
folyamatokat, a kulcskompetenciák fejlesztését. -
Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel, azokat életkornak
megfelelően alkalmazza. - Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív neve lés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben. -
Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi,
továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi
nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén). -
Idegen nyelvi műveltségi területen felsőfokú, C1-es idegen nyelvi
kompetenciákkal rendelkezik. b)
képességei -
A 6-12 éves gyermekek előzetes tudására, tapasztalataira épít, kreatívan
szervezi meg a tevékenységeket. A közös munkát módszertanilag felkészülten
irányítja. -
Nyugodt, támogató tanulási környezetet biztosít. -
Figyelembe veszi a tanulók eltérő igényeit, képes egyénre szabott
értékelési módszereket használni, mellyel segíti a gyermek önértékelési
képességének alakulását. -
Képes a 6-12 éves gyermekek differenciált oktatására, nevelésére. -
Folyamatosan tájékozódik a szakirodalomban, új ismereteit napi munkájába
beépíti. -
A gyerekek családjával kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő
kapcsolatot alakít ki. -
Szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál, képes a nevelést
érintő kérdésekben a családokat támogatni. -
Együttműködik a nevelési folyamat többi szereplőivel és velük szakmai
párbeszédet folytat. -
Képes a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz
igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni. -
Szakmai döntései mellett képes érvelni, munkájáról önreflexiót készíteni. |