Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az összehasonlító gazdaságtan a létező gazdasági rendszerek működésének és fejlődésének folyamatait igyekszik megérteni, és ezeket összehasonlítani az intézményi elemzés eszköztárával. Ellentétben a mikro- és makroökonómiával, az összehasonlító gazdaságtan a társadalomba beágyazottan, politikai és kulturális szempontok figyelembe vételével igyekszik magyarázni a gazdasági jelenségeket. A piac és állam viszonyának különféle kombinációi nem csupán eltérő gazdasági kimeneteket eredményeznek, hanem leképezik és formálják a politikai rendszert is.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A félév során a rendszerszemlélet módszerének bemutatását követően először a létező kapitalizmus különféle változataival (piac által vezérelt, állam által vezérelt, neokorporatív) ismerkedünk meg, majd a szocialista rendszer és a piacgazdaságba való átmenet jellemzőivel. A kurzus végén megvizsgáljuk, hogyan befolyásolja a globalizáció a megismert rendszereket, illetve hogyan hatott rájuk a globális pénzügyi válság.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bara Zoltán és Szabó Katalin szerk. (2007): Összehasonlító közgazdaságtan: gazdasági rendszerek, országok, intézmények. Budapest: AULA. ISBN 9789639585652
Farkas Beáta (2017): Piacgazdaságok az Európai Unióban. Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 9789630598224
Kornai János (2007): Szocializmus, kapitalizmus, demokrácia és rendszerválás. Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 9789630585132
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Acemoglu, Daron és Simon Robinson (2013): Miért buknak el a nemzetek? A hatalom, a jólét és a szegénység eredete. Budapest: HVG. ISBN 9789633041093
Bohle, Dorothee és Greskovits Béla (2012): Capitalist Diversity on Europe’s Periphery. Ithaca and London: Cornell University Press. ISBN 9780801451102
Csaba László (2014): Európai közgazdaságtan. Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 9789630594677
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Az „Összehasonlító gazdaságtan” tantárgy célja, hogy a hallgatók megértsék a különböző gazdasági rendszerek – kapitalizmus, szocializmus, vegyes rendszerek – működését, átalakulását és társadalmi beágyazottságát. A tantárgy interdiszciplináris megközelítése, amely ötvözi a gazdasági, politikai és kulturális szempontokat, a következő kompetenciák elsajátítását támogatja:
Rendszerszintű és történeti gondolkodás kialakítása:
A tantárgy középpontjában az intézményi és történeti elemzés áll, amely lehetővé teszi a gazdasági rendszerek dinamikájának, strukturális jellemzőinek és politikai gazdaságtani alapjainak megértését. A hallgatók képessé válnak a gazdasági jelenségek társadalmi beágyazottságának felismerésére.
Kritikai elemzőkészség fejlesztése:
A különböző kapitalizmusmodellek, valamint az átmeneti gazdaságok értelmezése révén a hallgatók kritikusan viszonyulnak a normatív gazdaságelméleti modellekhez, és képessé válnak alternatív fejlődési pályák elemzésére.
Összehasonlító módszertan alkalmazása:
A kurzus során a hallgatók megtanulják, hogyan lehet a gazdasági rendszereket összehasonlító perspektívából vizsgálni, miként értelmezhetők a különbségek intézményi és politikai szinten, és hogyan befolyásolják ezek a gazdasági teljesítményt.
Globális és európai perspektíva kialakítása:
A globalizáció és a pénzügyi válságok hatásainak vizsgálata, valamint az európai gazdasági rendszerek sokfélesége segíti a hallgatókat abban, hogy érzékennyé váljanak a nemzetközi folyamatok és helyi gazdasági modellek kölcsönhatásaira.
Önálló kutatási és prezentációs kompetenciák fejlesztése:
A hallgatói előadások és önálló kutatás során fejlődik a hallgatók információgyűjtő és -feldolgozó képessége, kritikai érvelése és strukturált előadásmódja.
Összefoglalva, a tantárgy komplex módon fejleszti a hallgatók összehasonlító, történeti és kritikai gazdasági gondolkodását, hozzájárulva ahhoz, hogy képesek legyenek elmélyült, kontextuális elemzést végezni különböző gazdasági rendszerekről.