Tantárgy adatlapja
A tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókat a színházi előadás vizuális, auditív, bábos, mozgásos és táncos területeinek történeti, elméleti és gyakorlati ismeretanyagával, illetve ezen területek kapcsolódásával a színházi előadás folyamatába. A történeti, elméleti ismereteket minden esetben gyakorlati megközelítésben, feladatokkal, játékokkal, elemzési munkákkal hozzuk közel a hallgatókhoz. 1. Az összművészet a színházi előadásban 2. A különálló művészeti területek önálló és egymást segítő tevékenységei 3. A mozgás és a tánc története a színházban 4. A tánc színházi szerepe a rítusoktól a 17. századig 5. Az akadémikus balett, a romantikus balett, a klasszikus balett 6. A modern balett, a táncszínház, a mozgásszínház 7. Kortárs tánc- és mozgásirányzatok a színházban 8. A mozgás és a tánc típusai, változatai, és ezek hatása a különböző korok színházművészetére 9. A vizualitás és a színházi előadások 10. Díszletek és jelmezek története 11. A bábos területek alkalmazási lehetőségei a színházi előadásban 12. Bábtörténet, bábfajták 13. A művészeti ágak találkozásai a színháztörténet során |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
1. Vitányi Iván: A tánc. Gondolat K., Bp. 1963. 2. Fuchs Lívia: Száz év tánc. l’Harmattan K. Bp. 2007. ISBN 9789632360621 3. Major Rita-Gara Márk: Az európai színpadi tánc története. MTE, Bp. 2014. ISBN 978-963-89842-7-2 4. BaloghGéza. A bábjáték Magyarországon. Vince K., Budapest Bábszínház, Bp. 2010. ISBN 978-963-9731-82-0 5. Füleki Zsuzsa-Kaposi József: Viselettörténeti mozaikok. KIMI, Bp. 2018. ISBN 978-615-00-1626-9 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása -Ismeri a színház összművészeti részterületeinek történetét, felhasználási lehetőségeit és hatásait a színházi előadásokban -Ismeri a színházi előadások összművészeti elemeinek együttes hatását b) képességei -Képes tanulóközpontú, személyre szabott és tevékenységalapú nevelési-oktatási gyakorlat folytatására, az alkotó és a befogadó tevékenység eszköztárának fejlesztésére, kooperatív munkaformák alkalmazására Képes az összművészeti tevékenységek megismerésének drámajátékos eszköztárának használatára |