Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok 1.
Tárgy kódja: BONTP60110
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

A gyakorlat célja: A tanárjelölt hallgató pedagógiai tapasztalatszerzési lehetőségeinek megteremtése az egyetem különböző partner intézményeiben. A tanárjelölt szerezzen ismereteket és saját élményeket iskolai -tanórai és  tanórán kívüli- szituációkban, illetve a kollégiumi nevelés terén.
A hallgató a Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlat 1-et a szorgalmi időszak alatt, tömbösített formában az egyetemi gyakorlatvezető oktató és a köznevelési intézmények által kijelölt pedagógus támogatásával végzi el. A gyakorlat során a hallgató megismerkedik az iskola világával, és különböző iskolai, tanórai és tanórán kívüli tevékenységeket figyel meg. Az iskola- és óralátogatásokat a köznevelési intézmények által kijelölt pedagógusok és a szemináriumot vezető oktató közösen készítik elő. A hallgatót a látogatásokra az egyetemi oktató készíti fel, a tapasztalatokat és a hozzájuk kapcsolódó elméletet a látogatást követően az iskolában (egyéb intézményben) az egyetemi oktató és az iskola tanára segítségével dolgozzák föl. A gyakorlat során a hallgató 10 órát az iskolai tanórákon, egyéb foglalkozásokon tölt, a fennmaradó időkeretet a tapasztalatok feldolgozása, a reflexió tölti ki. A hallgató feladata, hogy a gyakorlat során az iskolák légkörével, az ott zajló munkával, a neveltekkel szakmai irányítás mellett ismerkedjen meg, rendszerezze korábbi tapasztalatait, és egészítse ki azokat. A gyakorlat öt tematikus egységből áll.
Tematikus egységek:
Az iskola mint nevelési-oktatási intézmény megismerése.
Az iskola pedagógiai küldetése, iskolai dokumentumok.
Az iskola mint közösség. Az iskolai közösségek.
A tanóra légköre, tanár-diák kommunikáció. Együttműködés, konfliktuskezelés.
Gyermekvédelem.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) 
Hunya Márta 2014. Reflektív pedagógus - reflektív gyakorlat. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. ISBN 20160418
http://www.ofi.hu/publikacio/reflektiv-pedagogus-reflektiv-gyakorlat
Szivák Judit 2010. A reflektív gondolkodás fejlesztése.Budapest, Géniusz könyvek.ISBN: 20625936

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
Az iskolai pedagógiai gyakorlat és a tanulók sajátosságait figyelembe vevő szituáció reflektív elemzése és

értékelése.
Általános és szaktárgyakhoz kapcsolódó nevelési-tanítási módszerek ismerete.
Közösségformáló-csapatépítő módszerek és a csoportidentitás hátterének ismerete.
Szaktárgyakhoz kapcsolódó és általános motiváló módszerek ismerete és elemzése.
A pedagógiai értékelés gyakorlati formáinak ismerete.
A médiatudatosság, fenntarthatóság, digitális technológiák érvényesítésének háttere.
Az iskola pedagógiai program és a tanulói személyiség fejlesztésére vonatkozó tantervi célkitűzések megismerése és reflektív elemzése.
A fizikai, intézményi és digitális tanulási terek, offline és online tanulási eszközök megismerése, az alkalmazható módszerek értékelése.
A didaktikai célokhoz igazodó pedagógiai tervezés folyamatának megismerése.
A tanítási-tanulási folyamat szereplői közötti hatékony kommunikációs formák elemzése.
Az iskolai gyakorlatokon a hallgatók megismerik a munkahely világát, az iskolai életet, a pedagógusokkal való kommunikációt, a szaktanár tanórai és tanórán kívüli tevékenységeit, a tanulókkal való egyéni foglalkozást, együttműködést, a tanítási, tanulási, nevelési folyamatokkal összefüggő tanári feladatokat, és alap jártasságot szereznek ezekkel kapcsolatban.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe