Tantárgy adatlapja
A hallgató a Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlat 2-t a szorgalmi időszak alatt, tömbösített formában az egyetemi gyakorlatvezető oktató és a köznevelési intézmények által kijelölt pedagógus támogatásával végzi el. A gyakorlat során a hallgató megismerkedik az iskola világával, és különböző iskolai, tanórai és tanórán kívüli tevékenységeket figyel meg. Az iskola- és óralátogatásokat a köznevelési intézmények által kijelölt pedagógusok és a szemináriumot vezető oktató közösen készítik elő. A hallgatót a látogatásokra az egyetemi oktató készíti fel, a tapasztalatokat és a hozzájuk kapcsolódó elméletet a látogatást követően az iskolában (egyéb intézményben) az egyetemi oktató és az iskola tanára segítségével dolgozzák fel. A gyakorlat során a hallgató 10 órát az iskolai tanórákon, egyéb foglalkozásokon tölt, a fennmaradó időkeretet a tapasztalatok feldolgozása, a reflexió tölti ki. A hallgató feladata, hogy a gyakorlat során az iskolák légkörével, az ott zajló munkával, a neveltekkel szakmai irányítás mellett ismerkedjen meg, rendszerezze korábbi tapasztalatait, és egészítse ki azokat. A gyakorlat öt tematikus egységből áll.
Tematikus egységek:
A hétköznapok rendje. Jeles napok, iskolai ünnepek, események.
Tehetséggondozás, felzárkóztatás.
Inklúzió az iskolában. SNI-s tanulók.
Adatvédelem.
Testi nevelés, egészségtámogatás.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Golnhofer Erzsébet (szerk.) 2006. A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Az iskolák belső világa. Budapest,Bölcsész Konzorcium ELTE PPK Neveléstudományi Intézet. ISBN 963 9704 644
Paksi Borbála Demetrovics Zsolt (szerk.) 2011. Drogprevenció és egészségfejlesztés az iskolában.Budapest, L’Harmattan Kiadó. ISBN 978 963 236
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
Az iskolai pedagógiai gyakorlat és a tanulók sajátosságait figyelembe vevő szituáció reflektív elemzése és értékelése
Általános és sza
ktárgyakhoz kapcsolódó nevelési-tanítási módszerek ismerete
Közösségformáló-csapatépítő módszerek és a csoportidentitás hátterének ismerete
Szaktárgyakhoz kapcsolódó és általános motiváló módszerek ismerete és elemzése
A pedagógiai értékelés gyakorlati formáinak ismerete
A médiatudatosság, fenntarthatóság, digitális technológiák érvényesítésének háttere
Az iskola pedagógiai program és a tanulói személyiség fejlesztésére vonatkozó tantervi célkitűzések megismerése és reflektív elemzése
A fizikai, intézményi és digitális tanulási terek, offline és online tanulási eszközök megismerése, az alkalmazható módszerek értékelése
A didaktikai célokhoz igazodó pedagógiai tervezés folyamatának megismerése
A tanítási-tanulási folyamat szereplői közötti hatékony kommunikációs formák elemzése
Az iskolai gyakorlatokon a hallgatók megismerik a munkahely világát, az iskolai életet, a pedagógusokkal való kommunikációt, a szaktanár tanórai és tanórán kívüli tevékenységeit, a tanulókkal való egyéni foglalkozást, együttműködést, a tanítási, tanulási, nevelési folyamatokkal összefüggő tanári feladatokat, és alap jártasságot szereznek ezekkel kapcsolatban.