Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pedagógiai kommunikációs gyakorlatok
Tárgy kódja: BONTP00100
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kozma Gábor János
Tárgyleírás:

 

 

A pedagógiai kommunikációs gyakorlatok során a hallgatók megtapasztalhatják a pedagógiai kommunikációs szituációk sajátosságait, a pedagógiai problémakezelés és problémamegoldás lehetőségeit. Gyakorolják a pedagógiai helyzetek különböző kommunikációs elméletek szerinti értelmezését, használják és fejleszthetik kommunikációs kompetenciájukat, különösen a helyzetfelismerés, az érdekérvényesítés, a feszültségkezelés, a befolyásolás, a segítés, a kölcsönös kommunikáció és a dialógus képességét, a pedagógiai helyzetek kezelésében.
A kommunikáció elméleteinek hatása a pedagógiai kommunikációra. A pedagógiai kommunikáció sajátosságai, a pedagógiai kommunikáció dialógus természete. A kommunikációs kompetencia és fejlesztése. A pedagógia kommunikáció struktúrája és dinamikája. A pedagógiai kommunikáció funkciói: személyiségfejlesztés és kommunikáció; befolyásolásra törő kommunikáció; meggyőző kommunikáció, segítő kommunikáció; kölcsönösség a pedagógiai kommunikációban. A pedagógus kommunikációs felkészültségei (önismeret, társismeret, empátia, vérmérséklet stb.). A pedagógiai kommunikáció zavarai. Konfliktusok és játszmák a pedagógiai kommunikációban. Védekezési mechanizmusok a pedagógiai kommunikációban. Külön figyelmet fordít a gyakorlat a szülőkkel, a szakemberekkel, a kollégákkal és a gyermekkel történő kommunikációra.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
ANTALNÉ Szabó Ágnes, A tanári beszéd empirikus kutatások tükrében. Budapest, Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2006. ISBN 9789637530838
EGAN Gerard, A segítő készségek fejlesztése. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó. 2010. ISBN 9789632840710
Szőke-Milinte Enikő. Információ – Média(tudatosság) – Műveltség. A Z generáció
tanulása. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Szaktudás Kiadó Ház, 2020.
ISBN 9786155224874
Somogyvári Lajos. Pedagógiai kommunikáció. PE, 2021. ISBN 9789633961902
Ajánlott irodalom:
HERBSZT Mária, Tanári beszédmagatartás. Szeged, Szegedi Egyetemi Kiadó – Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2010. ISBN 2399996822030
SZŐKE-MILINTE Enikő, Kommunikációs készségfejlesztés In: H Tomesz Tímea, H Varga Gyula (szerk.)
Kommunikációs készségfejlesztés a pedagógiai munkában. Budapest, Hungarovox Kiadó, 2016. 9-31.
ISBN 9786155562495
SZŐKE-MILINTE Enikő, A dialógus szerepe az esélyteremtésben. In: Katolikus pedagógia (3) 2014, 1-2, 50-57.
SZŐKE-MILINTE Enikő, A pedagógiai kommunikáció értelmezései. In: KARLOVITZ J T, TORGYIK J (szerk.) Vzdelávanie, výskum a metodológia: Oktatás, kutatás és módszertan. Komárno: International Research Institute, 2013. 241-249. ISBN 9788097125110
ZRINSZKY László: Gyakorlati pedagógiai kommunikáció. Budapest, Adu-Fitt Image, 2002.
ISBN 9632020340
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek k

ialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Felismeri a kommunikáció személyiségfejlődésre gyakorolt hatását, megismeri a gyermekek reális önértékelését és önbecsülését támogató módszereket.
Megismeri a gyakorlatok során az alapvető csoportfolyamatokat, megtapasztalja a csoportfejlődést, a csoportműködést valamint a csoportban kialakuló társas helyzeteket, a csoportstrukturálódást.
megismer néhány közösségalakító kommunikációs módszert.
Megismeri a pedagógiai kommunikáció értelmezését támogató kommunikációs elméleteket és modelleket, a kommunikációs kompetencia szerveződését, működését és fejlődését, a pedagógiai kommunikáció eredményességét meghatározó kommunikációs felkészültségeket (dialóguselméletek, kérdésfeltevés, érvelés, vita, meggyőzés, nemverbális kommunikációs eszközök).
Megismeri a kommunikációs fejlesztő foglalkozások tervezését.
Felismeri a pedagógiai kommunikáció tanulást támogató funkcióját.
Megismeri a teljesítményértékelés és a visszajelzés változatos kommunikációs formáit.
Érti a kommunikáció általános elméleteit, alkalmazásának formáit vertikális és horizontális irányban.
Megismeri pedagógiai szakmai kommunikáció sajátosságait, a pedagógusszerepre vonatkozó pszichológiai, szociológiai és pedagógiai elméleteket, a szereppel kapcsolatos különböző elvárásokat.
b) képességei
Képessé válik a pedagógiai problémák felismerésére és kezelésére, együttműködésre, dialógusra, érvelésre, meggyőzésre, konfliktuskezelésre, empatikus, rugalmas helyzetalakításra, problémamegoldásra, szervezésre, vezetésre. Elkötelezett a dialógus mellett, nyitott a legváltozatosabb kommunikációs és pedagógiai problémákra, segítőkész, konstruktív.
A gyermek személyiségfejlődésére vonatkozó elméleti tudása felhasználásával képes a megtapasztalt pedagógiai gyakorlatot, az iskola mindennapi valóságát elemezni.
érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
Képessé válik a csoportok, közösségek számára olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek biztosítják a csoport közösséggé fejlődését és egészséges működését.
Alkalmazza az együttműködést támogató, motiváló módszereket.
Képessé válik nyugodt, biztonságos és az eredményes tanulást támogató tanulási környezet megszervezésére.
Képessé válik a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadására, elfogadtatására.
Szakmai szituációkban képessé válik szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra.
Képes felismerni, értelmezni kommunikációs nehézségeit és ezen a téren önmagát fejleszteni.
Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
Képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra.
Maga

s szintű szakmai kommunikációra képes szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazza a web-es információszerzési technikákat.
Differenciáltan és adaptívan kommunikál szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni.
c) attitűdje
Belátja, hogy a konfliktusok is a közösségi élethez tartozhatnak és képes azokhoz nyitott és kreatív módon viszonyulni.
Hozzájárul a toleráns, nyitott csoportlégkör megteremtéséhez.
Tudatosan törekszik az értékek sokféleségének elfogadására.
Képviseli a kommunikáció jelentőségét a pedagógiai és szakmai munkában, fontosnak tartja az informatikai eszközök adta lehetőségek kihasználását, elkötelezett idegen nyelvi képességeinek folyamatos fejlesztése mellett.
d) autonómiája és felelősségvállalása
Törekszik a csoporttársaival való együttműködésre.
Képes hozzájárulni önmaga és társai reális önértékeléséhez.
Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HONH-HN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
katolikus teológus HONH-T osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
nemzetközi program HNNX-XNP Nemzetközi program képzése Nappali angol 1 félév HTK
neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe