Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Piac- és közvéleménykutatás
Tárgy kódja: BBNSZ11900
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Pillók Péter
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy alapszinten bevezesse a hallgatókat a piac és közvélemény kutatás gyakorlatába. Alapvető kutatásmódszertani, kvalitatív és kvantitatív módszertani ismeretekre építve a félév során a hallgatók megismerkednek a piackutatásban használatos kutatási módszerekkel, al eljárásokkal és lehetőségekkel. Bevezetést kapnak a piackutatásban felmerülő speciális témák és igények kutatásába, megismerik az ügynökségek, a kutatók illetve a megrendelők szerepeit és elvárásait. A piackutatás és a marketing kutatások nyelvezetét megtapasztalják. A kurzus második felében pedig bevezetőt kapnak különböző, a közvélemény alakulásával összefüggő szociológiai és tömegkommunikációs elméletekről.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Hoffmann Márta - Kozák Ákos - Veres Zoltán: Bevezetés a piackutatásba, 512 oldal, 2009. Akadémiai Kiadó Zrt., ISBN:9789630582926

Earl Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, 2008. 744 oldal,  ISBN 978-963-506-764-0

Angelusz Róbert és Tardos Róbert szerk.: Mérésről mérésre – a választáskutatás módszertani kérdései, Demokrácia Kutatások, 2006, http://www.valasztaskutatas.hu/kiadvanyok/meresrol-meresre-szerk.-angelusz-robert-es-tardos-robert-2006, Osiris kiadó, 2006.

Naresh K. Malhotra – Simon Judit (2010): Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1-¬-14. fejezet

Századvég Riport 2021 - Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2022. Pillók Péter[szerk.]-Stefkovics Ádám[szerk.]-Hortay Olivér[szerk.]

Ajánlott irodalom:

Gyulavári Tamás, Mitev Ariel, Neulinger Ágnes, Neumann-¬-Bódi Edit, Simon Judit, Szűcs Krisztián (2014): A marketingkutatás alapjai. Budapest: Aka

démiai Kiadó

Magyarország 2021- Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2021. Barthel-Rúzsa Zsolt, Fűrész Gábor, Pillók Péter és Stefkovics Ádám szerk.

Társadalmi Riport 2022. Szerkesztők: Kolosi Tamás–Szelényi Iván–Tóth István György. https://tarki.hu/tarsadalmi-riport

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató elsajátítja a piac- és közvéleménykutatás elméleti hátterét és gyakorlatát.

Átlátja a piac- és közvéleménykutatás folyamatát, összefüggéseit, következtetéseit.

Ismeri a módszertani alapelveket, legfontosabb kutatási módszereket és az alapvető adatelemzési eljárásokat.

Ismeri a piac- és közvéleménykutatásra vonatkozó etikai követelményeket.

b) képességei

Felismeri és reflektál a piac- és közvéleménykutatási problémákra.

Képes szociológiai elemzéseket készíteni a szakterületre vonatkozó fogalmak, érvek és következtetések összessége alapján, szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira támaszkodva.

A mindennapi szóhasználatban precízen használja a szociológia alapfogalmait és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.

Összegyűjti és feldolgozza a szociológiailag releváns információkat, közreműködik a kutatási problémához illő kutatási módszer alkalmazásában.

c) attitűdje

Következetesen elfogadja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.

Nyitott és egyben kritikus a szociológia elméleti, gyakorlati és módszertani újításaival kapcsolatban.

Nyitott a társadalmi változásokra, érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.

 

yle='mso-spacerun:yes'>  

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe