Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a piac- és közvéleménykutatás elméleti hátterével és gyakorlatával. A kurzus során az egyes piac és közvéleménykutatási megoldásokban általában véve mély és részletes ismereteket és gyakorlatot kell szerezniük, a félév során előadást kell tartaniuk egy kutatási terület bemutatásából. A kutatásmódszertani és közgazdasági ismeretekre alapozva a hallgatóknak a kurzus végén egy piackutatási vagy közvéleménykutatási problémára reflektáló kutatási tervet kell készíteniük.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Hoffmann Márta - Kozák Ákos - Veres Zoltán: Bevezetés a piackutatásba, 512 oldal, 2009, Akadémiai Kiadó Zrt., ISBN:9789630582926
Earl Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, 2008, 744 oldal, ISBN 978-963-506-764-0
Angelusz Róbert és Tardos Róbert szerk.: Mérésről mérésre – a választáskutatás módszertani kérdései, Demokrácia Kutatások, 2006, http://www.valasztaskutatas.hu/kiadvanyok/meresrol-meresre-szerk.-angelusz-robert-es-tardos-robert-2006, Osiris kiadó, 2006.
Századvég Riport 2021 - Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2022. Pillók Péter[szerk.]-Stefkovics Ádám[szerk.]-Hortay Olivér[szerk.]
Ajánlott irodalom:
Gyulavári Tamás, Mitev Ariel, Neulinger Ágnes, Neumann-¬-Bódi Edit, Simon Judit, Szűcs Krisztián (2014): A marketingkutatás alapjai. Budapest: Akadémiai Kiadó
Magyarország 2021- Társadalom, gazdaság és politika napjainkban, Századvég Kiadó, 2021. Barthel-Rúzsa Zsolt, Fűrész Gábor, Pillók Péter és Stefkovics Ádám szerk.
Társadalmi Riport 2022<
/span>
Szerkesztők: Kolosi Tamás–Szelényi Iván–Tóth István György
https://tarki.hu/tarsadalmi-riport
Naresh K. Malhotra – Simon Judit (2010): Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1-¬-14. fejezet
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató elsajátítja a piac- és közvéleménykutatás elméleti hátterét és gyakorlatát.
Átlátja a piac- és közvéleménykutatás folyamatát, összefüggéseit, következtetéseit.
Ismeri a módszertani alapelveket, legfontosabb kutatási módszereket és az alapvető adatelemzési eljárásokat.
Ismeri a piac- és közvéleménykutatásra vonatkozó etikai követelményeket.
b) képességei
Felismeri és reflektál a piac- és közvéleménykutatási problémákra.
Képes szociológiai elemzéseket készíteni a szakterületre vonatkozó fogalmak, érvek és következtetések összessége alapján, szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira támaszkodva.
A mindennapi szóhasználatban precízen használja a szociológia alapfogalmait és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Összegyűjti és feldolgozza a szociológiailag releváns információkat, közreműködik a kutatási problémához illő kutatási módszer alkalmazásában.
c) attitűdje
Következetesen elfogadja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
Nyitott és egyben kritikus a szociológia elméleti, gyakorlati és módszertani újításaival kapcsolatban.
Nyitott a társadalmi változásokra, érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.