Tantárgy adatlapja
A tárgy célja, hogy a hallgató ismerje meg a politikai-közéleti kommunikáció helyét a kommunikáción belüli részdiszciplínák között, viszonyát a kommunikációs szintekhez, a társadalmi kommunikációhoz, ismerje fel folyamatait, jelenségeit. Tekintse át annak színtereit, konfliktusait, tervezési módszereit, elemzési lehetőségeit. Tudja azonosítani a politikai-közéleti kommunikáció kompetenciájához tartozó társaslélektani, szociológia-elméleti, politikai jelenségeket és folyamatokat, valamint sajátítson el elemzési szempontokat és módokat a jelenségeihez.
A tárgy központi témája a politikai munka public relations tevékenységgel való támogatásának lehetőségei, illetve azok számbavétele. A gyakorlatorientált tanegység teljesítése során a hallgatók hazai és nemzetközi példák segítségével megismerik és elsajátítják az egyes public relations eszközök alkalmazásának politikai szférában való alkalmazási lehetőségeit. A kurzus során a hallgatók a nagyobb állami rendezvények tanulmányozásával és támogatásával betekintést nyernek a protokoll sajátos szabályaiba és a diplomácia világába is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kepes Ágnes – Sille István, Protokoll és etikett a gyakorlatban. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963058350X
Mihályffy Zsuzsanna, Politikai kampánykommunikáció. L’Harmattan, Budapest, 2009. 5-113. ISBN 9789632362885
Nyárády Gáborné – Szeles Péter, Public Relations II., Perfekt, Budapest, 2005. 181-221. ISBN 9789633946060
Mazzoleni, Gianpietro, Politikai kommunikáció, Osiris, Budapest, 2002. 13-73, 123-144. ISBN 963-389-227-9
Ajánlott irodalom:
Sille István, Illem, etikett, protokoll. Akadé
;miai Kiadó, Budapest, 2008. ISBN 9789630586597
Görög Ibolya, Protokoll – az életem, Budapest, Athenaeum, 2007. ISBN 978-963-9615-54-0
Gyarmati Ildikó, Protokollkalauz, Budapest, Athenaeum, 2007. ISBN 978-963-229-126-0
Gyarmati Ildikó, Rendezvényszervező kézikönyv, Budapest, Akadémiai Kiadó, 2001. ISBN 963-371-635-9-x
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalom működésével kapcsolatos összefüggéseket, az ezekre vonatkozó szaktudományos kontextusokat.
Ismeri a kommunikáció és média területét meghatározó társadalmi, strukturális, gazdasági és politikai folyamatok legfontosabb tényezőit.
b) képességei
Magabiztosan kezeli a nyomtatott és a digitális szakirodalmi forrásokat, a társadalomtudományi és médiakutatási adatbázisokat és a működtetésükre szolgáló eszközöket.
A kommunikáció és médiakutatás területén képes a feldolgozott információk alapján reális értékítéletet hozni, és az ezekből levonható következtetésekre építve önálló javaslatokat megfogalmazni.
c) attitűdje
Nyitott a társadalmi változások dinamikus és értékalapú befogadására, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.
Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
d) autonómiája és felelőssége
Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
Felelősséget vállal az általa készített anyanyelvű és idegen nyelvű szakmai szövegekért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.