Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kulturális és/vagy szociálantropológia a kezdetektől szorosan összefonódott a pszichológiával, hiszen legkorábbi vizsgálatainak középpontjában állt a „primitív mentalitás”, „az emberiség pszichikai egységének” kérdése, majd a szocializáció, az identitás, a személyiség, a szerep, a nyelvi kifejezés és a ritualizáció problémája, az észlelés, az emlékezet, a tanulás stb kulturális változékonysága. Tylortól és Lévy-Brühltől Boason, Benedicten, Margaret Meaden, Malinowskin, Lévi-Strausson, Lintonon át az interpretatív és a kognitív antropológia képviselőiig sokféle elmélettel, de mindig holisztikus és émikus keretben alapozták meg a mai (korántsem egységes és különálló) pszichológiai antropológiát, amely immáron kiterjesztette vizsgálatait az érzelmek, a mentalitás, a mentális betegségek, a megváltozott tudatállapotok kulturális értelmezésének kérdéseire, vagyis a személyiség és a karakter problémájáról átkerült a hangsúly a tudás és a kognitív folyamatok mélyebb témáira. Az egyik legfontosabb kihívást Freud jelentette az antropológusok számára is, akinek téziseit néprajzi adatokon igyekeztek tesztelni, s mivel ebben a munkában a magyar származású Róheim Géza és George Devereux is részt vett, a kurzus során kiemelt figyelmet szentelünk az ő munkásságuknak is.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A pszichológiai antropológia története, elméletei és iskolái.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Bibliográfiai kutatás, szövegértelmezés, prezentáció.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Ellar, Jack Davis (2019) Psychological Anthropology for the 21st Century. London; New York, Routledge.
Hollós Marida (1997) Pszichológiai antropológia. Budapest, MTA PTI Etnoregionális Kutatóközpont.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bock, Philip, K – Leavitt, Stephen, C. (2018) Rethinking Psychological Anthropology: A Critical History. Waveland Press.
Devereux, George (1957) Dream Learning and Individual Ritual Differences in Mohave Shamanism. American Anthropologist 59(6), 1036–1045.
Róheim Géza (1984) Primitív kultúrák pszichoanalitikus vizsgálata: tanulmányok. Budapest, Gondolat Kiadó.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Az oktató irányításával végzett szakirodalmi kutatómunka, a feldolgozott témák bemutatása, megvitatása, vitaindító kérdések megfogalmazása és a vita levezetése fejleszti a hallgató tudományos és tudománykritikai attitűdjét, fejleszti forráselemzési és vitakészségét.