Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pszichológiai antropológia
Tárgy kódja: BMNSZ41400M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kisdi Barbara
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A kulturális és/vagy szociálantropológia a kezdetektől szorosan összefonódott a pszichológiával, hiszen legkorábbi vizsgálatainak középpontjában állt a „primitív mentalitás”, „az emberiség pszichikai egységének” kérdése, majd a szocializáció, az identitás, a személyiség, a szerep, a nyelvi kifejezés és a ritualizáció problémája, az észlelés, az emlékezet, a tanulás stb kulturális változékonysága. Tylortól és Lévy-Brühltől Boason, Benedicten, Margaret Meaden, Malinowskin, Lévi-Strausson, Lintonon át az interpretatív és a kognitív antropológia képviselőiig sokféle elmélettel, de mindig holisztikus és émikus keretben alapozták meg a mai (korántsem egységes és különálló) pszichológiai antropológiát, amely immáron kiterjesztette vizsgálatait az érzelmek, a mentalitás, a mentális betegségek, a megváltozott tudatállapotok kulturális értelmezésének kérdéseire, vagyis a személyiség és a karakter problémájáról átkerült a hangsúly a tudás és a kognitív folyamatok mélyebb témáira. Az egyik legfontosabb kihívást Freud jelentette az antropológusok számára is, akinek téziseit néprajzi adatokon igyekeztek tesztelni, s mivel ebben a munkában a magyar származású Róheim Géza és George Devereux is részt vett, a kurzus során kiemelt figyelmet szentelünk az ő munkásságuknak is.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A pszichológiai antropológia története, elméletei és iskolái.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Bibliográfiai kutatás, szövegértelmezés, prezentáció.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Ellar, Jack Davis (2019) Psychological Anthropology for the 21st Century. London; New York, Routledge.

Hollós Marida (1997) Pszichológiai antropológia. Budapest, MTA PTI Etnoregionális Kutatóközpont.

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bock, Philip, K – Leavitt, Stephen, C. (2018) Rethinking Psychological Anthropology: A Critical History. Waveland Press.

Devereux, George (1957) Dream Learning and Individual Ritual Differences in Mohave Shamanism. American Anthropologist 59(6), 1036–1045.

Róheim Géza (1984) Primitív kultúrák pszichoanalitikus vizsgálata: tanulmányok. Budapest, Gondolat Kiadó.

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

Az oktató irányításával végzett szakirodalmi kutatómunka, a feldolgozott témák bemutatása, megvitatása, vitaindító kérdések megfogalmazása és a vita levezetése fejleszti a hallgató tudományos és tudománykritikai attitűdjét, fejleszti forráselemzési és vitakészségét.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociológia BMNT-XSZ mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe