Tantárgy adatlapja
Skálázás és standardizálás.
A diagnosztikai tesztek tulajdonságai. A ROC-görbék.
Diagnoszták egyetértésének mérése; tesztek megbízhatósága.
A tesztelmélet alapjai. Item-analízis.
Klasszikus és modern tesztelmélet.
Megbízhatóság (reliability) és érvényesség (validity).
A faktoranalízis célja és fő módszerei.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
SAVILLE, Peter, NYFIELD, Gill, Tesztek a munka világában (SHL kiadás)
HORVÁTH Görgy valamelyik tesztelméleti könyve:
Az értelem mérése (1991)
Bevezetés a tesztelméletbe (1993)
A modern tesztmodellek alkalmazása (1995)
(Három könyv közül választható)
A pszichológiai mérés alapjai (2000) szerk: Rózsa Sándor, Oláh Attila, Nagybányai Nagy Olivér
https://mek.oszk.hu/05500/05536/05536.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a filozófiatörténet, társadalmi ismeretek, kommunikáció, informatika, könyvtárismeret, alapozó elméleti tárgyak (bevezetés a pszichológiába, a pszichológia főbb területei; a pszichológia biológiai alapjai) bevezető elméleteit.
Átlátja a szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmaila
g elfogadott kontextusait.
Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.
Tisztában van azzal, hogy a szakképzettséggel ellátható feladatkör a pszichológus-asszisztensi munkakörnek felel meg.
b) képességei
Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.
Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
Képes szakember irányítása mellett egyszerűbb tesztek felvételére és kiértékelésére.
Képes értelmezni, hogy melyek azok a feladatok, amelyeket szakmai kompetenciájával lefed, és ezt a hatáskört nem lépi át.
c) attitűdje
Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.
Rendelkezik hatékony kommunikációs és problémamegoldó készséggel.
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a másokkal való szakmai és szakmaközi együttműködés képességével.
Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.
Rendelkezik egyéni és közösségi felelősségtudattal, felelősségvállalással.
Felelősséget vállal az elvégzett munkáiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.
Tudatosan és felelősen képviseli, hogy végzettségével nem lépi át saját kompetenciájának határait, és ezen kívül eső feladatot nem vállal.