Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Régészeti muzeológia és örökségvédelem
Tárgy kódja: BBNTR17800
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Papp Adrienn
Tárgyleírás:

 

A kurzus a különböző, régészeti kutatások során előkerült leletanyagok tudományos feldolgozásához szükséges ismeretekre tanítja meg a hallgatókat. A leletgyűjtés és elsődleges nyilvántartásba vétel módszertani és jogszabályi követelményei mellett a leletek publikálásra történő előkészítéséig kíséri végig a folyamatot. A régészeti örökség védelme ma mindenki által elfogadott fontos kulturális feladat, ami azonban sokszor  állandó vitákat eredményez. Az óra keretében a hallgatók az örökségvédelem kialakulását és mai helyzetét ismerhetik meg. A hallgatók egyénileg és csoportokban dolgozzák fel az egyes témákat, miközben megismerik a mai törvényi szabályozást, annak fogalomrendszerét és a gyakorlati megvalósulását egy-egy esettanulmányon keresztül.

A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak eredményeinek megismerése és elsajátítása a régészeti anyagismereti tudás gyakorlati alkalmazása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Müller Róbert (szerk.): Régészeti kézikönyv. Magyar Régész Szövetség, Budapest 2011. (pp. 71-417 ISBN 9789630808606 (CD-ROM)

Colin Renfrew - Paul Bahn: Régészet. Elmélet, módszer, gyakorlat. Osiris Kiadó, Budapest 1999. (pp. 45 - 85) ISBN 9633794463

Jankovich B. Dénes - Makkay János - Szőke Béla Miklós: Magyarország régészeti topográfiája, 8. A szarvasi járás. Akadémiai Kiadó, Budapest 1989. (pp. 5-70) ISBN 9630548925

Benkő, Elek – Berta, Adrián – Bondár, Mária (szerk.): Hódmezővá

;sárhely északi határa. Magyarország régészeti topográfiája. BTK Régészeti Intézet, Budapest 2022. (712 ps.) ISBN 9786155766589

Jankovich B. Dénes: A régészeti örökség helyzete Magyarországon. in: Bassa Lia (szerk.): Tanulmányok az örökségmenedzsmentről 1. A világörökség és kezelése. Információs Társadalomért Alapítvány, Budapest 2009. (pp. 29 - 54) ISBN 9789638778888

Zsidi Paula: Lehet-e összhang? Régészeti örökség és városfejlesztés Óbudán. in: Óbuda-Békásmegyer területén kialakult tájhasználati konfliktusok feltárása. Guckler Károly Természetvédelmi Közalapítvány, Budapest 2008. (pp. 11 - 23) ISBN 9789638778888

Visy Zsolt (szerk.): Magyar régészet az ezredfordulón. Nemzeti Kulturális Örökség Minisztérium Teleki László Alapítványa, Budapest 2003. (pp. 30 - 35) ISBN 96386291077

Anastasia Christophilopoulou (ed.): Material Cultures in Public Engagement Re-inventing public archaeology within museum collections. Oxbow Books, London 2021. (168 ps.) ISBN 978178925368-9

Jankovich B. Dénes: A régészeti örökség helyzete Magyarországon. in: Bassa Lia (szerk.): Tanulmányok az örökségmenedzsmentről 1. A világörökség és kezelése. Információs Társadalomért Alapítvány, Budapest 2009. (pp. 29 - 54) ISBN 9789638778888

Ajánlott irodalom:

Borsos Béla: A Király fürdő helyreállítása. in: Műemlékvédelem 2 (1958) (pp. 23–34) ISSN nincs

Visy Zsolt (szerk.): Régészeti műemlékek kutatása és gondozása a 3. évezred küszöbén. Pécsi Tudományegyetem, Pécs, 2003. (188 ps.) ISBN 9636419604

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudás

Az anyagfeldolgozás alapvető módszereinek és eszköztárának ismerete.

A törvényi szabályozás ismerete.

Az örökségvédelem főbb pontjainak ismerete.

b)  képesség

A régészeti gyakorlat és anyagfeldolgozás alapvető módszereinek és eszköztárának használatára válik képessé a leletgyűjtés módszertan

ától kezdve a fotó, rajz és tudományos leírás elkészítésén keresztül az anyagvizsgálati módszerek mintavételi követelményeinek elsajátításáig és a szakcikk elkészítéséig.

A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete.

Ismeretei nyomán képessé válik arra, hogy az örökségvédelem fő feladatait felismerje.

Egyes esettanulmányok kapcsán kritikai észrevételeket tudjon megfogalmazni.

A kurzus során fejlődik a hallgatók elemző szemlélete.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe