Tantárgy adatlapja
A régészeti örökség védelme ma mindenki által elfogadott fontos kulturális feladat, ami azonban sokszor állandó vitákat eredményez. Az óra keretében a hallgatók az örökségvédelem kialakulását és mai helyzetét ismerhetik meg. A hallgatók egyénileg és csoportokban dolgozzák fel az egyes témákat, miközben megismerik a mai törvényi szabályozást, annak fogalomrendszerét és a gyakorlati megvalósulását egy-egy esettanulmányon keresztül. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak eredményeinek megismerése és elsajátítása a régészeti anyagismereti tudás gyakorlati alkalmazása |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
kötelező: Jankovich B. Dénes: A régészeti örökség helyzete Magyarországon. in: Bassa Lia (szerk.): Tanulmányok az örökségmenedzsmentről 1. A világörökség és kezelése. Információs Társadalomért Alapítvány, Budapest 2009. (pp. 29?54) ISBN 9789638778888 Zsidi Paula: Lehet-e összhang? Régészeti örökség és városfejlesztés Óbudán. in: Óbuda-Békásmegyer területén kialakult tájhasználati konfliktusok feltárása. Guckler Károly Természetvédelmi Közalapítvány, Budapest 2008. (pp. 11?23) ISBN 9789638778888 Visy Zsolt (szerk.): Magyar régészet az ezredfordulón. Nemzeti Kulturális Örökség Minisztérium Teleki László Alapítványa, Budapest 2003. (pp. 30?35) ISBN 96386291077 Anastasia Christophilopoulou (ed.): Material Cultures in Public Engagement Re-inventing public archaeology within museum collections. Oxbow Books, London 2021. (168 ps.) ISBN 978178925368-9 ajánlott: Borsos Béla: A Király fürdő helyreállítása. in: Műemlékvédelem 2 (1958) (pp. 23–34) ISSN nincs Visy Zsolt (szerk.): Régészeti műemlékek kutatása és gondozása a 3. évezred küszöbén. Pécsi Tudományegyetem, Pécs, 2003. (188 ps.) ISBN 9636419604 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a törvényi szabályozás ismerete - az örökségvédelem főbb pontjainak ismerete b) képességei - ismeretei nyomán képessé válik arra, hogy az örökségvédelem fő feladatait felismerje - egyes esettanulmányok kapcsán kritikai észrevételeket tudjon megfogalmazni - a kurzus során fejlődik a hallgatók elemző szemlélete |