Tantárgy adatlapja
Az irodalomtörténeti kurzus megismerteti a hallgatókat a 17. és 18. század magyarországi irodalmának legfontosabb jelenségeivel, műfajaival, kulturális intézményrendszerével, íróival és műveivel. Az európai előzményekre és szinkron jelenségekre rávilágítva segít elhelyezni a korszak magyarországi irodalmát az európai művelődéstörténeti, irodalmi, irodalomtörténei folyamatok kontextusában. Bemutatja a régi irodalom hatását a későbbi korok gondolkodására és műformáira. Az előadások igyekeznek felkelteni a hallgatókban az igényt az eredeti szövegek közvetlen ismeretére, olvasására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalomból, II: Barokk és késő barokk, rokokó, szerk. Kovács Sándor Iván, Bp., Osiris, 2003. (ISBN 963-389-431-X)
A magyar irodalom történetei, I: A kezdetektől 1800-ig, szerk. Jankovits László, Orlovszky Géza, Bp., Gondolat, 2007. (ISBN 978-963-693-007-3) – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Magyar irodalom, főszerk. Gintli Tibor, Bp., Akadémiai, 2010. (ISBN 978-963-05-8949-9) – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Ajánlott irodalom:
Magyar irodalomtörténet, https://f-book.com/mi/index.php?special=tartalom. – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Magyar művelődéstörténeti lexikon, I–XIV, főszerk. Kőszeghy Péter, Bp., Balassi, 2003–2014. (ISBN 978-963-506-540-0) – A korszakkal kapcsolatos szócikkek.
Historisches Wörterbuch der Rhetorik. Herausgegeben von Gert Ueding et al. 1-12. Band, Berlin, De Gruyter Mouton, 1992-2015. (ISBN 978-3-484-68101-9)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7
. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz az 1600 és 1800 közötti időszak legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel megismeri a korszak szövegtípusainak, történeti folyamatainak fő sajátosságait.
Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
b) képességei
Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
Képes átlátni a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.
A nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban képes írni és beszélni.
Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.