Tantárgy adatlapja
Az irodalomtörténeti előadást kísérő gyakorlati, alapvetően műelemző óra, amelyen az 1000 és 1600 közti magyarországi irodalom kiemelkedő szerzői és alkotásai kapcsán az irodalmi folyamatok, a műfajok, a továbbélés kérdései és az irodalomtörténeti kutatás módszertani tudnivalói is előkerülnek. A tárgyalt művek különféle szempontú megközelítési lehetőségeinek megismerése mellett a hallgatók elsajátítják a korszak vizsgálatához szükséges irodalmi terminológiát, ösztönzést és segítséget kapnak önálló kutatómunka végzéséhez.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
A szemináriumvezetők által megadott primér szövegek és szakirodalom.
Ajánlott irodalom:
A magyar irodalom történetei, I: A kezdetektől 1800-ig, szerk. Jankovits László, Orlovszky Géza, Bp., Gondolat, 2007. (ISBN 978-963-693-007-3) – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Magyar irodalom, főszerk. Gintli Tibor, Bp., Akadémiai, 2010. (ISBN 978-963-05-8949-9) – A korszakra vonatkozó fejezetek.
Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalom történetéhez: Középkor, szerk. Madas Edit, Bp., Tankönyvkiadó, 1992. (ISBN 963-18-4335-1)
Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalom történetéhez: Reneszánsz, szerk. Bitskey István, Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. (ISBN 963-18-7447-8)
Régi magyar irodalmi szöveggyűjtemény, I: Humanizmus, szerk. Ács Pál, Jankovics József, Kőszeghy Péter, Bp., Balassi, 1998. (ISBN 963-506-143-9)
R&eacut
e;gi magyar irodalmi szöveggyűjtemény, II: A 16. század magyar nyelvű világi irodalma, szerk. Jankovics József, Kőszeghy Péter, Szentmártoni Szabó Géza, Bp., Balassi, 2000.
(ISBN 963-506-324-5)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz az 1000 és 1600 közötti időszak legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel megismeri a korszak szövegtípusainak, történeti folyamatainak fő sajátosságait.
Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
Jártasságot szerez a régi irodalmi szövegek különféle szempontú megközelítésében, elemzésében.
b) képességei
Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
Képes átlátni a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.
A nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.
Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.