Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Rendszerszintű intervenciók alapjai
Tárgy kódja: BT-ASZT-0190
Óraszám: N: 0/0/0, L: 15/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Madarassy-Szűcs Anna
Tárgyleírás:

 

Az átfogó, egyénre szabott terápiás programok olyan intervenciókat kombinálnak, amelyek a legjobban illeszkednek az adott egyén igényeihez és erősségeihez, az egyén ugyanakkor környezetében értelmezve, azzal kölcsönhatásban, az őt körülvevő rendszerek tagjaként létezik. Az ellátásban így mind a mikro- mind a makrokörnyezet, kiemelten a családi, az oktatási-nevelési, munkahelyi és tágabb társadalmi szféra megismerése, kollaboratív bevonódásának elősegítése, az interdiszciplináris támogatás kialakítása meghatározó szerepű. A tantárgy a fentiek mentén tárgyalja a rendszerszintű intervenciók sajátosságait, a cirkuláris okságra, a rendszer tagjainak kölcsönhatására és a biztonság szempontjaira irányítva a figyelmet.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Spain D, Sin J, Paliokosta E, Furuta M, Prunty JE, Chalder T, Murphy DG, Happé FG. Family therapy for autism spectrum disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 5. Art. No.: CD011894.

M. L. Parker & John Molteni (2017) Structural Family Therapy and Autism Spectrum Disorder: Bridging the Disciplinary Divide, The American Journal of Family Therapy, 45:3, 135-148.

Kortárs mentorok az autizmussal élő középiskolás tanulók támogatásában. Szisztematikus szakirodalmi áttekintés December 2022, Gyógypedagógiai Szemle 50(4):167-178

Ajánlott irodalom:

Professor Almuth McDowall C.Psychol. Professor Nancy Doyle C.Psychol., Dr Meg Kiseleva: Neurodiversity at work, 2023.

Pataki Panka- Pataki Klára: Mondanám, de nem megy. Jezsuita Kiadó, 2022.

Samual Steinberg: A Guide to Autism in the Workplace, Best Practices for Accommodating Autistic Employees. ISBN 9789655780499

Victoria Honeybourne: The Neurodiverse Workplace: An Employer's Guide to Managing and Working with Neurodivergent Employees, Clients and Customers, 2019. ISBN 9781787750333

Prof. Vincent Grimaldi de Puget: WIN-WITH-U at the European Parliament: promoting access to employment for autistic people (youtube előadás)

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató megértést nyer az autista személyek és az őket körülvevő rendszerek kapcsolatáról. Rálát az egyén és a rendszer dinamikájára, egymásra hatásukat megérti. Ismeri a kapcsolati konfliktusok, elakadások természetét.

b) képességei

Képes az intervenciók lehetséges színtereinek azonosítására, az egyéni és a rendszerszintű megközelítések fúziójára. Advokációs készségeket és proaktív megközelítést kialakítva, a változások előmozdítása érdekében kialakított kommunikációs ismereteket szerez. Felismeri a tudatos és nem tudatos szabályok szerepét a rendszerekben.

c) attitűdje

Nyitottá válik új ötletekre és arra, hogy megértse mások nézőpontját. A rendszerszintű beavatkozások során nem hibáztató, hanem megoldás és erőforrás-fókuszú attitűdöt alkalmaz.

d) autonómiája és felelőssége

Megértéssel fordul a környezet és az egyén interakciójának jelentősége felé, a tevőleges beavatkozások határait megfelelően felmérve, támogató szemléletben közelíti meg azt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

autizmus szaktanácsadó BSLT-XASZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe