Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Római limes és a katonaság szeminárium
Tárgy kódja: BMNTR08100M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Vass Lóránt
Tárgyleírás:

A szemináriumon a hallgatók a Római Birodalom határvédelmével, limes szakaszaival és az ott állomásozó hadsereggel kapcsolatos témákat dolgoznak fel.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Mócsy A. – Fitz. J. (szerk.): Pannonia régészeti kézikönyve. Budapest 1990. (A Hadsereg fejezet) (pp. 71-113) ISBN 963 05 5500

Adrian Goldsworthy: A római hadsereg története. Budapest, 2004. ISBN 963368748 9

Visy Zsolt: A ripa Pannonica Magyarországon. Budapest, 2000. ISBN 963 05 7691 0

Martin Kemkes – Jörg Scheuerbrandt – Nina Willburger: Am Rande des Imperiums. Der Limes – Grenze Roms zu den Barbaren. Jan Thorbecke Verlag, Stuttgart 2006. ISBN 3-7995-3401-6

Anne Johnson: Römische Kastelle. Verlag Philipp von Zabern, Mainz am Rhein. ISBN 3 8053 0868 X.

Ajánlott irodalom:

Soproni, S: Der spätrömische Limes zwischen Esztergom und Szentendre. Budapest, 1978. ISBN: 963 05 0307 2

Visy, Zs. (ed.): The Roman Army in Pannonia. An Archaeological Guide of the Ripa Pannonica. Szekszárd, 2003. ISBN: 963-86388-2-6

Thomas Fischer: Die Armee der Caesaren. Archäologie und Geschichte. Verlag Friedrich Pustet, Regensburg 2012. (pp. 415) ISBN 978 3 7917 2413 3

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.

Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, és szakdolgozatában új tudományos eredményt ér el.

A római hadsereggel és határvédelemmel kapcsolatos ismeretanyag megszerzése.

b) képességei

Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.

Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.

Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.

Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.

Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.

Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.

Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.

Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.

c) attitűdje

Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.

Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.

Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.

d

) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.

Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.

Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BMNB-XTR mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe