Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Romológiai alapismeretek
Tárgy kódja: BBNCP07600
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Rajki Zoltán
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a magyarországi cigányság legfontosabb kulturális sajátosságait, történelmét és identitásának jellemzőit. A kurzus közvetlen célja azon szociálpedagógiai intervenciós területek bemutatása (egészségügy, oktatás, áldozatsegítés, stb.), amelyeken a hallgatók közvetlenül is kapcsolatba kerülhetnek roma kliensekkel. Ennek eredményeképpen a résztvevők képesek lesznek gyakorlati munkájuk során hatékonyan foglalkozni roma egyénekkel, családokkal és közösségekkel.

A kurzus során először a romák történelmével, kultúrájával és szociodemográfiai jellemzőivel foglalkozunk. Ezt követően kitérünk a többségi társadalom romákhoz kapcsolódó előítéleteire, a romákkal szembeni diszkriminációra és a hazai cigányellenesség okaira, formáira. Ezután sorra vesszük a magyarországi roma lakosság oktatási, egészségügyi és lakhatási jellemzőit és az ezekhez kapcsolódó problémákat. A félév végén foglalkozunk a cigánysághoz kapcsolódó hazai és európai szakpolitikai intézkedésekkel, valamint kitérünk olyan speciális problématerületek megvitatására is, mint a roma lányok prostitualizálódásának kockázata, vagy a roma gyerekek korai iskolaelhagyásának következményei.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Balogh Zoltán, Dr. és Fábiánné Andrónyi Katalin (2012): Romológiai ismeretek, Szent István Társulat, Budapest

Forrás: https://btk.ppke.hu/uploads/articles/288257/file/romologia.pdf

Bernát Anikó (2014): Leszakadóban: a romák társadalmi helyzete a mai Magyarországon, in: Kolosi T.-Tóth I.Gy. (szerk.): Társadalmi Riport 2014. pp. 246-264. ISSN 1216-6561

Forrás: http://www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/b333.pdf

>Hajdu Tamás – Kertesi Gábor – Kézdi Gábor (2014): Roma fiatalok a középiskolában, Beszámoló a TÁRKI életpálya felmérésének 2006 és 2012 közötti hullámaiból, in: Kolosi T.-Tóth I.Gy. (szerk.): Társadalmi Riport 2014. pp. 246-264. ISSN 1216-6561

Forrás: http://www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/b334.pdf

Ajánlott irodalom:

Messing Vera és Molnár Emília (2011): Bezáródó kapcsolati hálók: szegény roma háztartások kapcsolati jellemzői, Esély 2011/5. pp. 47-74. ISSN 0865-0810

Forrás: http://www.esely.org/kiadvanyok/2011_5/04molnar.indd.pdf

Pálos Dóra (2010): „Cigány” identitások nehézségei. Egy önbeszámolókon alapuló vizsgálat tanulságai. Esély 2010/2. pp. 41-63. ISSN 0865-0810

Forrás: http://www.esely.org/kiadvanyok/2010_2/02palos.indd.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.

Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.

Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről. Ismeri a szociálpedagógia szakmai, etikai normáit.

b) képességei

Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.

Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.

Képes az egyének, családok, csoportok, közösségek jog- és érdekérvényesítő képességének fejlesztésére.

n class="csB01248B">Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.

Képes a szociálpedagógusi munkában a szakmai etikai normák hatékony érvényesítésére.

c) attitűdje

Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.

Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.

Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.

Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással alkalmazza.

d) autonómiája és felelőssége

Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.

Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BANT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 7 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe