Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Sajátos nevelési igényűek játéka
Tárgy kódja: BBLOP02300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Miklós Ágnes Kata
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

A hallgatók megismertetése az eltérő pszichés, szociális, szomatikus sajátosságokat mutató gyermekek általános és játékfejlődésével, játékjellemzőivel, játékkal történő fejlesztésük elméleti kérdéseivel.

A hallgatók felkészítése a speciális nevelési igényű gyermekek játékával összefüggő elméleti ismeretek alkalmazására: személyiségük, játékuk megismerése, diagnosztizálása, a fejlesztés tervezése (terápia), szervezése, gyakorlati kivitelezése, célszerű módszerek alkalmazása.

A fenntartható fejlődés pedagógiai szemléletének megfelelően a személyes kompetenciák fejlesztése: tolerancia, alkalmazkodás, együttműködés, kongruens kommunikáció, különbségek elfogadása. 

A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN): 

Kötelező irodalom:

BALÁZSNÉ SZŰCS  Judit (szerk.), Játék és fejlesztés a művészetek eszközeivel, Budapest, Ovizuál, 2004. ISBN 963-2171-667

PERLAI  Rezsőné (szerk.), Az óvodáskor fejlesztő játékai, Budapest, OKKER, 2003. ISBN 963-7315-61-6

SZENTIRMAI  László, Nevelés kézzel-bábbal: a felsőfokú pedagógusképző intézetek hallgatói számára, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2005. ISBN 963-19-5567-2

TAKÁCS  Bernadett, Gyermek-játék-terápia, Budapest,OKKER,2001.ISBN 963-9228-05-2

TUNYOGI  Erzsébet, A gyógyító játék, Budapest, Pannon, 1990.

Ajánlott irodalom:

CS. CZECHESZ Erzsébet, RADÓ Péter, Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények, In.: Jelentés a magyar közoktatásról 2003. 9. fejezet. (különös tekintettel a hátrányos helyzetű gyermekek kudarcának elemzésére és a speciális oktatás c. alegységre). http://www.oki.hu/cikk.php.kod=Jelentes2003-Egyenlotlensegek.html

PÁKOZDINÉ KENDERESSY  Katalin, BÁNHIDI  Mária (szerk.), Az enyhén sérült gyermekek nevelése az óvodában, HOF Kiadványa, Hajdúböszörmény, 1995. ISBN 963-7292-18-7

HUNYADI  Györgyné, Differenciált fejlesztés-kooperatív tanulás, Budapest, ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai Kar, 2003.

PÁLI Judit, Játékok a preventív fejlesztés módszertanához, In: Óvodai Nevelés, 1991. 8. sz.

CSÁNYI Yvonne (szerk.), Közösen: szemelvénygyűjtemény az integratív nevelésről és oktatásról, Budapest,  BGGYFT, 1996.

  

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe