Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A hallgatók megismertetése az eltérő pszichés, szociális, szomatikus sajátosságokat mutató gyermekek általános és játékfejlődésével, játékjellemzőivel, játékkal történő fejlesztésük elméleti kérdéseivel.
A hallgatók felkészítése a speciális nevelési igényű gyermekek játékával összefüggő elméleti ismeretek alkalmazására: személyiségük, játékuk megismerése, diagnosztizálása, a fejlesztés tervezése (terápia), szervezése, gyakorlati kivitelezése, célszerű módszerek alkalmazása.
A fenntartható fejlődés pedagógiai szemléletének megfelelően a személyes kompetenciák fejlesztése: tolerancia, alkalmazkodás, együttműködés, kongruens kommunikáció, különbségek elfogadása.
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):
Kötelező irodalom:
BALÁZSNÉ SZŰCS Judit (szerk.), Játék és fejlesztés a művészetek eszközeivel, Budapest, Ovizuál, 2004. ISBN 963-2171-667
PERLAI Rezsőné (szerk.), Az óvodáskor fejlesztő játékai, Budapest, OKKER, 2003. ISBN 963-7315-61-6
SZENTIRMAI László, Nevelés kézzel-bábbal: a felsőfokú pedagógusképző intézetek hallgatói számára, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2005. ISBN 963-19-5567-2
TAKÁCS Bernadett, Gyermek-játék-terápia, Budapest,OKKER,2001.ISBN 963-9228-05-2
TUNYOGI Erzsébet, A gyógyító játék, Budapest, Pannon, 1990.
Ajánlott irodalom:
CS. CZECHESZ Erzsébet, RADÓ Péter, Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények, In.: Jelentés a magyar közoktatásról 2003. 9. fejezet. (különös tekintettel a hátrányos helyzetű gyermekek kudarcának elemzésére és a speciális oktatás c. alegységre). http://www.oki.hu/cikk.php.kod=Jelentes2003-Egyenlotlensegek.html
PÁKOZDINÉ KENDERESSY Katalin, BÁNHIDI Mária (szerk.), Az enyhén sérült gyermekek nevelése az óvodában, HOF Kiadványa, Hajdúböszörmény, 1995. ISBN 963-7292-18-7
HUNYADI Györgyné, Differenciált fejlesztés-kooperatív tanulás, Budapest, ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai Kar, 2003.
PÁLI Judit, Játékok a preventív fejlesztés módszertanához, In: Óvodai Nevelés, 1991. 8. sz.
CSÁNYI Yvonne (szerk.), Közösen: szemelvénygyűjtemény az integratív nevelésről és oktatásról, Budapest, BGGYFT, 1996.