Tantárgy adatlapja
A stilisztika története; a stilisztika a nyelvészet és az irodalomtudomány határán. A modern stilisztika irányzatai. A stilisztikai kutatások tárgykörei és vizsgálati módszereik. A stílus fogalma; különböző stílusfelfogások. A beszédhelyzet, mint stílusalakító tényező. Az irodalmi kommunikáció sajátosságai. Az íráskép (a “látható nyelv”); akusztikai eszközök (hangszimbolika, hangalakzatok stb.). Jelentéstani eszközök (szóképek, képek, képrendszerek). Alakzatok (átalakító műveletek: adjekció, detrakció, transzmutáció, immutáció). A szöveg kompozicionális eszközei (szerkezeti egységek; térbeli, időbeli és oksági viszonyok; ismétlés, ellentételezés; toposz, motívum, embléma). Hagyományozott szövegtípusok, illetve a műnemek és műfajok stílusa.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
GÁSPÁRI László, A funkcionális alakzatelmélet vázlata, Piliscsaba, PPKE BTK, 2003. ISBN 963-9296-70-8
SZATHMÁRI István, Stílusról, stilisztikáról napjainkban, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998. ISBN 963-18-6915-6
SZIKSZAINÉ NAGY Irma, Magyar stilisztika, Budapest, Osiris, 2007. ISBN 978-963-389-904-5
TOLCSVAI NAGY Gábor, A magyar nyelv stilisztikája, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. ISBN 963-18-7506-7
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a stilisztika különböző irányzatait, megközelítésmódjait;ismeri a stíluselemzés különböző módszereit és alapfogalmait; ismeri a nyelvi stílus kérdéseiről szóló alapvető szakirodalmat.
b) képességei
Képes önálló stíluselemzésre minden stílustípusú szöveg esetében.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.
d) autonómiája és felelőssége
Kialakít olyan, történetileg és világnézetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.