Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A stratégia készítés a cégek vezetésének legfontosabb feladata. Minél gyorsabb változások jellemzik a környezetet, annál fontosabb az előre tekintés. A stratégia alkotás lényege pedig a jövő lehetséges alakítása a cég erős és gyenge pontjai, illetve a környezeti lehetőségek és veszélyek számításba vételével. A stratégia alkotás azonban nemcsak az üzleti világ szereplőinek fontos. A nem profit-orientált szervezetek sem működhetnek sikeresen előre gondolkodás, stratégia alkotás nélkül. Fontos ezért, hogy a hallgatók megismerjék a stratégiai tervezés és vezetés módszereit, alkalmazásának feltételeit és a megvalósítás során felmerülő problémák elhárításának lehetőségeit.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
---
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
1. A stratégiai menedzsment rendszerek, modellek és módszerek. A stratégiai menedzsment, mint a versenyképesség erősítés módszere.
2. Nemzetközi és hazai gazdasági és piaci elemzések, globális környezetvizsgálat, versenytárs elemzés és előrejelzések készítése.
3. Jövőképalkotás, szcenáriótervezés.
4. Üzleti modell alkotás, vállalati értékajánlat, az értékláncon való előrelépés megtervezése, vertikális, horizontális integráció.
5. Kompetenciaépítés: vállalati intellektuális, szervezeti, vevői és tudás tőke, intangible assets (nem számszerűsíthető, de kulcserőforrások) létrehozása.
6. A céges és funkcionális stratégiák kapcsolatrendszere.
7. A stratégia megvalósítás rendszerei: termelékenység és hatékonyság elemzés, szervezeti kultúra építés, a stratégia-megvalósítás ellenőrzését segítő mutatószámok rendszerének megtervezése és gyakorlati alkalmazása (Balanced Scorecard).
8. Stratégiaalkotás a nemzetközi piacokra.
9. Piacra lépési stratégiák.
10. Stratégiai szövetségek tervezése és megvalósítása.
11. Részvétel hazai és nemzetközi klaszterekben, ökoszisztémákban.
12. Stratégiai menedzsment eltérései cég méret szerint: MKKV stratégiák, start-up, spin-off stratégiák.
13. Reziliencia építés, adaptivitás fejlesztés, agilitás feltételei.
Az értékelés kritériuma:
A gyakorlati jegy az órán való részvétel, a csoportmunka és a kiselőadás során nyújott teljesítmény alapján kerül kialakításra.
Az alkalmazott oktatási módszerek:
A gyakorlat során konkrét vállalati példák feldolgozása történik csoportmunka keretében.
Ezen kívül minden hallgató egyénileg kidolgozza - az előre megadott szempontok szerint - egy lehetséges piaci helyzetre figyelemmel - egy piacra lépési és működési stratégia főbb lépéseit, bemutatva az elvégzendő elemzéseket, az azokhoz használandó módszereket. A kiselőadást a csoport tagjai szakmailag értékelik, kérdéseket tesznek fel, további szempontokat említhetnek.
Kötelező irodalom:
Csath Magdolna: Stratégiai tervezés és vezetés a 21. században. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004. ISBN 9789631952513
Csath Magdolna: Nemzetközi vállalatok stratégiai menedzsmentje. In: Blahó A., Czakó E., Poór J.: Nemzetközi menedzsment. 9. fejezet. 221-244 old. Akadémiai Kiadó, 2021. ISBN 9789634546535
Csath Magdolna (szerk): Versenyképességi dilemmák a digitalizáció és robotizáció korában. Budapest: Dialóg Campus Kiadó, 2019. (online). ISBN 9789635310685
Az előadásokon kiosztásra kerülő segédletek, feladatok
Ajánlott irodalom:
Verweire, K.: Strategy in Turbulent Times. Lannoo Campus.2023.
Lynch R.: Strategic Management. Sage Publications. 2021. ISBN 152976033X, 9781529760330
Csath Magdolna: Stratégiai tervezés és vezetés a 21. században, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004. ISBN 978963195251-3
Csath Magdolna: Versenyképesség – menedzsment, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2010. ISBN 9789631968453
Simon, H.: Rejtett bajnokok a XXI. században. Leadership, 2010.
ISBN 9789630801155
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
a) tudása: T1, T3, T4, T6, T7
b) képességei: K1, K2, K3, K5, K7, K8, K9
c) attitűdje: A1, A2, A3, A4, A6
d) autonómiája és felelőssége: F1, F2, F3, F4, F5, F6, F7
Tantárgy oktatója:
Csath Magdolna, megbízott oktató, DSc