Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 1. Dráma-, színjáték és színházismeret tanítása a köznevelésben
Tárgy kódja: BONTP38100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

Dráma-, színjáték és színházismeret tanítása a köznevelésben:

A tantárgy általános célja, hogy megismertesse a hallgatókat a hazai drámaoktatás rendszerével és az ehhez kapcsolódó tartalmi szabályzókkal (tantervek, követelmények). Cél az is, hogy felkészítse a hallgatókat a dráma és színjáték oktatásának köznevelési rendszerben betöltött szerepének, változásainak és problémáinak elemzésére is. A kurzus során az is elvárt, hogy tudatosodjon bennük a dráma, mint tantárgy, és mint általánosan alkalmazható pedagógiai módszer közötti különbség, továbbá felkészüljenek a színházismeret oktatásával kapcsolatos elméleti és gyakorlati feladatokra is. 

1. A hazai tartalmi szabályozás jellemzői

2. A Nat közműveltségei tartalma és fejlesztési tevékenységei.

3. A Nemzeti alaptanterv/kerettanterv/művészetek/dráma – alsó tagozat.

4. A Nemzeti alaptanterv/kerettanterv/művészetek/dráma – felső tagozat.

5. A Nemzeti alaptanterv/kerettanterv/művészetek/dráma– középiskola.

6. A dráma érettségi követelményei – közép szint.

7. A dráma érettségi követelményei – emelt szint.

8. A színjáték tanszak (előképző, alapfok) követelményei

9. A színjáték tanszak (továbbképzés szakasz) követelményei

10. A színjáték tanszak záróvizsga követelményei 

11. A drámap

edagógia, mint módszer, és mint önálló tárgy 

12. A színházpedagógia és a színházismeret kérdései

13. A színházismeret tanítása a gyakorlatban

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

110/2012. (VI. 4.) Korm. Rendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. Művészetek műveltségterület, Dráma és tánc. 

51/2012. (XII. 21.) számú EMMI Rendelet A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről. Dráma és tánc tantervei.

19/2016. (VIII. 23.) EMMI rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendelet módosításáról. Dráma és tánc. 

3/2011. (I. 26.) NEFMI rendelet Az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programjának bevezetéséről és kiadásáról szóló 27/1998. (VI. 10.) MKM rendelet módosításáról

Ajánlott szakirodalom:

1. Eck Júlia: A dráma helye a közoktatásban és a tanárképzésben. In: Illés Klára, Eck Júlia, Kaposi József, Trencsényi László (szerk.): Dráma – Pedagógia – Színház – Nevelés. OFI, Budapest, 2016. ISBN 978 963 436 083 4

2. Keresztúri József: Előzmények és mai tendenciák – drámapedagógia a közoktatás rendszerében. In: Illés Klára, Eck Júlia, Kaposi József, Trencsényi László (szerk.): Dráma – Pedagógia – Színház – Nevelés. OFI, Budapest, 2016. ISBN 978 963 436 083 4

3. Fort Krisztina, Kaposi József, Nyári Arnold, Perényi Balázs, Uray Péter: Dráma és tánc 5¬-6. osztály számára, Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2015. ISBN: 978-963-328-138-3.

4. Előd Nóra Tőlem nektek Syllabux 2020 ISBN 978-615-5578-76-2

5. Jelenits István Küldetésben Új Ember 2000. ISBN 963 7688 50 1

Művészeti nevelés és emberi kommunikáció 44-49. old.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a) tudása

A tanulók ismerjék meg a drámaoktatás helyét, szerepét, jellegzetességeit a hazai köznevelési rendszerben.

Legyenek képesek az elméleti és gyakorlati tapasztalatok integrálására és alkalmazására 

b) képessége

Rendelkezzenek a drámatanításhoz kapcsolódó pedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe