Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A módszertani eszköztár készségszintű elsajátítása. A hallgatók felkészítése és támogatása a Társas és egyéni tanítási gyakorlatra (TGY2). Ezt a célt szolgálja a nyelvtanítás módszertani alapismereteinek gyakorlati bemutatása és alkalmazásuk. A felkészülést segítő tankönyvek, segédanyagok stb. ismertetése és használatának elsajátítása. A kurzus külön hangsúlyt fektet a hallgatók osztálytermi kommunikációjának kiemelt fejlesztésére, az olasz nyelv használatának magasabb szintre emelésére. Főbb témakörök: -a különböző korosztályoknak készült, leggyakrabban használt tankönyvek alapos feltérképezése, tankönyv- választási szempontok kialakítása, 4-5 tankönyvcsalád megadott szempontok szerinti elemzése -miként lehet az egyes tankönyveket vagy más oktatási segédanyagokat egy adott tanulócsoport igényeihez szabni -a feladattól az óráig: feladatok összekötése, feladatsorok összeállása -a különböző óratervezési elvek elsajátítása és alkalmazása: különböző típusú óratervek készítése (pl. témaközpontú-, nyelvtani prezentációs óra, stb.) -a Közös Európai Referenciakeret, a NAT, valamint az idegen nyelvek oktatására vonatkozó tartalmi szabályozók megismerése és alkalmazásuk -tanórák megfigyel ési szempontjainak árnyalása, óralátogatás -a nyelvtanítást könnyítő segédanyagok feltérképezése (feladatok lelőhelyei -feladatalapú mikrótanítás, benne a tanulásszervezési módok elemzése, gyakorlása -a négy nyelvi készség fejlesztését elősegítő módszerek sajátosságainak megértése, gyakorlása -óravezetés gyakorlása, instrukciók a célnyelven, osztálytermi kommunikációt fejlesztő gyakorlatok |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom Andreoletti, C.; Gabrinetti, M. (2021). Apprendere e insegnare l’italiano L2: riflessioni glottodidattiche e buone pratiche. Boerchi, D.; Valtonia, G.G. (a cura di), Nella mia classe, il mondo. Parma: Edizioni Junior-Bambini, 109-131 e-ISSN 2280-6792 Paolo E. Balboni: Fare educazione linguistica, UTET Universitá, Torino, 2018. ISBN 9788860085085 Paolo E. Balboni: Tecniche didattiche, per l’educazione liguistica,UTET,Torino, 2007. ISBN 88-7750-407-2 Nyitrai Tamás: Az olasztanárok kézikönyve, OKSZI-Ponte Alapítvány, Bp., 2002. ISBN 963 204 248 4 Ajánlott irodalom Luciana Ziglio – Giovanna Rizzo: Nuovo Espresso 1-6, ALMA edizioni, 2014 Bernátné Vámosi Judit – Dr. Nyitrai Tamás: Giro d’italiano 1-2-3-4, NTK, Bp., 2011 T.Marin-S.Magnelli: Nuovo Progetto Italiano. Edilingua, Roma, 2006 Catizone-Humphris-Micarelli: Volare. Edizioni DILIT, Roma. 1997 Conforti-Cusimano: Linea diretta nuovo. Guerra edizioni, Perugia, 2005 Nyitrai T.: Parole, parole,parole, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2006 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb.,
n>KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A hallgató képes lesz: -a tanítandó tartalmak meghatározására, strukturálására, logikai felépítésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók, valamint a tartalmaknak megfelelő alternatív tanítási módszerek és számonkérési formák megválasztására a nyelvóra egy-egy szakaszát illetően -a hallgató képes lesz saját pedagógiai munkájának és a tanulók tevékenységének megtervezésére az óraterv szintjén, gyakorlati alkalmazásukra egy-egy órai tevékenység esetében -az érdeklődés és figyelem folyamatos fenntartására, világos, követhető óravezetésre a célnyelven -a nyelvtanulás sikerességét/sikertelenségét befolyásoló tényezők felismerésére, -a tanulók tanórai tevékenységének összehangolására. -A hallgató megismeri és gyakorlatban alkalmazza egyes részfeladatok megoldásában a nyelvtanítás módszertanát, a nyelvtanítási módszereket, osztálytermi eljárásokat, szöveg- és feladattípusokat, autentikus anyagokat. Ezeket képes lesz tudatosan, a diákok életkori sajátosságainak és szükségleteinek megfelelően, háttértudásukra támaszkodva, hatékonyan, változatosan, motiválóan alkalmazni. Megismeri a tanterveket, tananyagokat. |