Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 5. (Tananyagtervezés a médiatanításban)
Tárgy kódja: BONTP31500
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Kántor Péter
Tárgyleírás:

1.    A tárgy célja

A mozgóképkultúra - médiaismeret tanítása több egyedi sajátosságot mutat, speciális tervezési és szervezési képességeket feltételez. A hallgatók szerezzenek jártasságot a mozgókép és médiatartalmak szervezésének és tervezésének kérdéseiben különös tekintettel a tervezés és szervezés különböző színtereire és módozataira. Legyenek képesek olyan oktatási projektek összeállítására, melyek a legtökéletesebben igazodnak az iskola, a tantárgy, a tananyag és a tanulók sajátosságaihoz, elvárásaihoz. A pedagógusjelöltek a mozgóképkultúra – médiaismeret tárgy tananyagát változatosan legyenek képesek megtervezni, a hozzá kapcsolódó pedagógiai folyamatokat tudatosan irányítani a pedagógiai értékelést a tantárgyi sajátosságokhoz igazítani. A tantárgy felkészít az iskolai tanítási gyakorlatokra.

Témák: A nevelés és az oktatás tervezése az iskolában – A zárt és a nyílt oktatás tervezési sajátosságai –alapozó ismeretek.  A 2020-as kerettanterv áttekintése, értelmező feldolgozása. A mozgóképkultúra - médiaismeret tantárgy tanmenete. Tematikus tervezés a mozgóképkultúra - médiaismeret tanításban (egy választott tankönyv alapján tematikus terv készítése) Tanmenet és tematikus terv készítése.  Projektfeladatok tervezése a médiatanításban. A számonkérés és az értékelés tervezése a médiatanításban.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Hatályos NAT (általános bevezető és a tantá

rgyra vonatkozó fejezet), tantárgyi kerettantervek, érettségi rendelet.

Hartai László (1998) Tanári kézikönyv. A mozgóképkultúra és médiaismeret oktatásához. Korona.

Guld Ádám (2022) A Z generáció médiahasználata. Jelenségek Hatások kockázatok.Libri. Budapest.

Hobbs Renee (2011) Digital and Media Literacy. Corwin. California.

Korpics Márta (2020) Vallások és  egyházak  a  nyilvánosságban JEL - KEP. 2020. 2. 75

Szőke-Milinte Enikő (2020) Információ-Média(tudatosság)-Műveltség. A Z generáció tanulása. Szaktudás Kiadó Ház.

Päivi Rasi, Hanna Vuojärvi, and Heli Ruokamo (2019 ) Media Literacy Education for All Ages. Journal of Media Literacy Education. https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol11/iss2/1/

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    Tudás:

- Ismeri a Nemzeti alaptantervet, a kerettantervet és a helyi tantervek vonatkozó előírásait, ezek ismeretében képes az adott tanulócsoport képességeihez, lehetőségeihez, érdeklődéséhez igazodó mozgókép és médiaismeret szakpedagógiai tervek (tematikus tervek, óratervek, csoportprofilok) összeállítására.

- Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés médiaismeret tantárgy tanórai lehetőségeit.

b) Képesség:

- Képes a tudás tantervi és tanulási területi összefüggésekbe ágyazására, elősegíteni a tanulók tudományos fogalmainak, fogalomrendszereinek fejlődését, megismertetni a tudományterület értékeit és kutatási eljárásait; képes az elsajátított tudás alkalmazásához szükséges készségek kialakítására a tanulókban.

- Tanórai és tanórán kívüli foglalkozások keretében képes a státuszkezelésre, a tanulói közösségek szervezésére és vezetésére, az önszerveződő tanulói csoportok támogatására, projektfeladatok tervezésére és vezetésére (többek között az iskolaújság, az iskolarádió, az iskolai és egyéb közösségi programok, honlapok) létrehozásának, szakmai működtetésének támogatására.

-Képes hagyományos és az infokommunikációs technológiára épülő eszközök, digitális tananyagok hatékony, szakszerű alkalmazására.

c) Attitűd:

- Törekszik a mozgókép és médiaismeret tartalmi és formai gazdagságának és értékközvetítő funkciójának bemutatására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe