Tantárgy adatlapja
Tárgy neve: Személyiségfejlesztő és konfliktuskezelő gyakorlat (Tanári hatékonyság)
Tárgy kódja: BONTP00900
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató:
Dr. Váry Annamária
Tárgyleírás:
A tantárgy célja a hallgatók ön- és emberismeretének a fejlesztése, a hatékony kommunikációs stratégia szabályainak megismerése és sajátélményű gyakorlása csoportos foglalkozások keretében. További fontos célkitűzés, hogy a hallgatók sajátélményű tapasztalati tanulás alapján elsajátítsák a hatékony tanári szerepviselkedéshez szükséges konfliktusmegoldási technikákat. A félév feladata tudatosítani a hallgatók saját viselkedését, illetve a mások viselkedésére adott reakcióit, a viselkedés mögöttes motívumainak megértését és az önkifejezést. Továbbá fejleszteni és gyakoroltatni a hallgatók olyan képességeit, melyek alapján alkalmassá válnak saját konfliktusaik felismerésére, önálló megoldására, elviselésére. A szeminárium további feladata a konfliktus fogalmának és típusainak tisztázása, a konfliktusok mögött álló okok és érzelmek feltérképezése, konfliktushelyzetekben alkalmazható technikák kialakítása és fejlesztése, a különböző konfliktuskezelési stratégiák megismerése, alkalmazásuk következményeinek tudatosítása, konfliktussal terhelt nevelési helyzetek elemzése.A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
Bagdy Emőke – Telkes József, Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002. ISBN 9631922359
Schmidt, Thomas, Konfliktuskezelési tréninggyakorlatok. Miskolc, Z-Press, 2009.
ISBN 9789639493520
Szekszárdi Júlia, Új utak és módok. Budapest, Dinasztia Tankönyvkiadó, 2008.
ISBN 9789636574215
Walker, Jamie, Feszültségoldás az iskolában. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997.
ISBN 9631876233
Zuschlag, Berndt – Thielke, Wolfgang, Mindennapjaink konfliktushelyzetei. Budapest, Medicina Könyvkiadó Zrt, 2009. ISBN 9789632261966
G. Molnár Péter, Szőke-Milinte Enikő, Pedagógiai valóságok. Budapest Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Szaktudás Kiadó Ház, 2018. ISBN 9786155224805
https://www.szaktars.hu/szaktudas/view/g-molnar-peter-szoke-milinte-eniko-szerk-pedagogiai-valosagok-2018/?pg=0&layout=s
Szőke-Milinte Enikő, Pedagógiai mozaik. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Szaktudás Kiadó Ház, 2019. ISBN 9786155224850
https://www.szaktars.hu/szaktudas/view/szoke-milinte-eniko-szerk-pedagogiai-mozaik-2019/?pg=0&layout=s
Aáry-Tamás, Lajos és Aronson, J.(szerk.) Iskolai veszélyek. Budapest, Complex Kiadó Kft., 2010. ISBN 9789632950891
Birloni Szilvia-Sík Eszter, Iskolai konfliktusok. Human Profess Kft. 2013.
https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/ofipast/2013/05/AVP_keretrendszer.pdf
Grün, Anselm - Robben, Maria-M. Találd meg a magad útját! Gyerekkorunk sebeinek gyógyítása - Spirituális impulzusok. Pannonhalma, Bencés Kiadó. 2012. ISBN 9789633140222
A katolikus iskola. Katolikus Nevelés Kongregációja, Róma, 1977.
http://www.ppek.hu/konyvek/Katolikus_Neveles_Kongregacioja_A_katolikus_iskola_1.pdf
Ajánlott irodalom:
Schmidt, Thomas, Konfliktuskezelési tréninggyakorlatok. Miskolc, Z-Press, 2009. ISBN 9789639493520
Szekszárdi Júlia, Új utak és módok. Budapest, Dinasztia Tankönyvkiadó, 2008. ISBN 9789636574215
Zuschlag, Berndt – Thielke, Wolfgang: Konfliktsituationen im Alltag - Ein Leitfaden für den Umgang mit Konflikten in Beruf und Familie. VAP Verlag für Angewandte Psychologie, 2009.
Figula Erika, Bántalmazók és bántalmazottak az iskolában. In: Új Pedagógiai Szemle, (54)7-8. 223-228.
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00083/2004-07-Mu-Figula-Bantalmazok.html
Gordon, Thomas, T.E.T.- A tanári hatékonyság fejlesztése. Budapest, Gordon Kiadó Magyarország Kft, 2010. ISBN 9789639766037
Horváth – Szabó Katalin, Az iskolai konfliktusokról. In: Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága: egyetemi és főiskolai tankönyv. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2002. 264-286. ISBN 963463558X
Mihály Ildikó: Erőszak az iskolában.
https://sulihalo.hu/pedagogus/pedagogusok-foruma/621-erszak-az-iskolaban/
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Érti a kommunikáció általános elméleteit, alkalmazásának formáit vertikális és horizontális irányban.
Ismeri az oktatás-nevelést segítő kommunikáció sajátosságait.
Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól, a kommunikáció és együttműködések offline és online lehetőségeiről.
Ismeri a digitális technológia alapú kommunikációs csatornákat, alkalmazásokat, tisztában van ezek funkcióival és veszélyeivel.
Ismeri a pedagógusszerepre vonatkozó neveléstudományi, szociológiai, pszichológiai elméleteket, a tanári elhivatottsággal, szereppel kapcsolatos elvárásokat.
Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit.
Ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről.
Tájékozott a szakterületéhez és tanári hivatásához kötődő információs forrásokkal, szervezetekkel kapcsolatban.
b) képességei
Differenciáltan és adap
tívan kommunikál szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni.
Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő társas-lelkületi kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására.
Képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra tanulóval, szülővel, a szaktárgyainak megfelelő szakterületek képviselőjével, az iskolai és az iskolán kívüli munkatársával online platformokon keresztül is. Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív és mérlegelő értelmezésére, elemzésére, értékelésére. Képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását.
Pedagógiai munkájában felmerülő problémákhoz képes adekvát szakirodalmat keresni, felhasználni.
Jól tájékozódik a pedagógiai és szaktárgyi szakirodalomban, képes elemezni, értelmezni e területek kutatási, fejlesztési eredményeit, tisztában van a pedagógiai kutatás, fejlesztés, valamint innováció sajátosságaival. Képes kutatási módszerek használatára.
c) attitűdje
Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi.
Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét.
Képviseli a kommunikáció jelentőségét a pedagógiai és szakmai munkában, fontosnak tartja az informatikai eszközök adta lehetőségek kihasználását, elkötelezett idegen nyelvi képességeinek folyamatos fejlesztése mellett.
Pedagógiai helyzetekben képes mérlegelésre, együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő, érzületi, lelkületi kommunikációra.
Hivatástudattal kezeli a konfliktushelyzeteket, a problémák feltárását, illetve megoldásuk érdekében szakmai segítséget kér és elfogad.
Kész részt vállalni a szaktárggyal kapcsolatos fejlesztési, innovációs tevékenységben.
Betartja a pedagóguspálya jogi és etikai normáit.
Törekszik önismeretének, saját személyiségének fejlesztésére, testi-lelki egészségének megőrzésére. Figyelemmel kíséri saját tevékenységének másokra gyakorolt hatását, reflektív módon törekszik tevékenységének javítására, szakmai felkészültségének folyamatos fejlesztésére. Kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért.