Tantárgy adatlapja
A kurzus célja olyan ismeretek nyújtása, amelyek
segítségével a hallgatók képessé válnak a fogyatékosság természetének,
fogalmának értelmezésére, a fogyatékos lét és életforma megértésére. A
fogyatékosokkal kapcsolatos társadalmi attitűdök és viselkedési formák értelmezésére,
elemzésére. Továbbá megismerik a hallgatók a fogyatékkal élőket ellátó
intézményrendszer típusait, funkcióit, a társadalmi, iskolai és
foglalkoztatási integráció lehetőségeit. Cél, hogy a hallgatók megismerjék a fogyatékkal élők
életmódját, szükségleteit, életvezetési lehetőségeit és korlátait, az
önellátási képességek csökkenéséből származó egyéni és társadalmi
hátrányokat, előítéleteket, azonban további cél az is, hogy elősegítsük az
intézményrendszerben való eligazodást, fejlesszük a probléma-felismerés és
adekvát kezelési mód kiválasztásának képességét. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
HATOS Gyula,
KISGYÖRGYNÉ CZIRÁKI Andrea, STOLLÁR János, Fogyatékosok szociális ellátása,
rehabilitációja, Budapest, Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, 2004,
ISBN 963-86644-4-4 MOLNÁR Krisztina, SZAUER Csilla, A fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi integrálódásának
esélyei és lehetőségei a mai Magyarországon, Budapest, L'Harmattan, 2010, ISBN 978-963-236-292-2 BUJDOSÓ Balázs, KEMÉNY Ferenc, Fogyatékosság és
rehabilitáció, Budapest, NSZFI, 2008, 978- ISBN 963-264-037-2 1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek
jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról BÁNFALVY Csaba, Gyógypedagógiai szociológia,
Budapest, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 2012, ISBN
978-963-7155-55-0 |