Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szocializáció és csoportfolyamatok az iskolában
Tárgy kódja: BOLTP02800
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók ismereteket és tapasztalatokat szerezzenek az iskolai tanulókat érő, nem tervezett szociális hatások jellegzetességeiről, lehetséges forrásairól, megismerése, feltárása lehetőségeiről és szerepéről a tanulói személyiség alakulásában.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

-

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A szocializáció fogalmi meghatározása. Nevelés és szocializáció. Csoportfolyamatok az iskolában. Csoporthatások a serdülők identitásformálódásában. Szerepek a csoportokban.

A szocializációs folyamatok pedagógiai vizsgálatának lehetőségei. Szociometria. A közösség strukturális vizsgálata.

Szociális kompetencia fejlesztésének lehetőségei, játékok és gyakorlatok (empátia, tolerancia, szociális érzékenység).

Konfliktushelyzetek az iskolában.

Fekete pedagógia.

Osztályközösség. Iskolai légkör és eredményesség. Pozitív pedagógia.

Az interperszonális kapcsolatok, a barátságok alakítása, barátságpad, beszélgetőkör.

Érzelmek szerepe az oktatásban, érzelmi intelligencia fejlesztése.

Az előítéletek, sztereotípiák az osztályban.

Versengés az iskolában.

Az oktatás szervezési módjai és munkaformái, mint a közösségformálás lehetőségei. Kooperatív tanulás, mozaik módszer, KIP, pármunka, csoportmunka. (Együttműködési készség fejlesztése)

Bullying (bántalmazás) az iskolában. A bántalmazás megelőzése.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Aronson, Elliot (2008): A társas lény. Budapest, HVG Könyvek. ISBN 9789630586283

Kagan, Spencer-Kagan, Miguel Kagan (2009): kooperatív tanulás. Budapest, Önkonet, ISBN 9789638662354

Mészáros Aranka (szerk.) (1997): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 113-218.o. ISBN 2399999499543

K. Nagy Emese (2015): Komplex instrukciós program, mint státuszkezelő eljárás, Iskolakultúra, 5-6. sz. 33-46. o.

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Claudia Hammond (2006): Érzelmi hullámzások - utazás az érzelmek birodalmában, Budapest.

Csepeli, György (2006): Szociálpszichológia. Budapest, Osiris Kiadó Kft. ISBN 9789633898147

Forgács József (2003): Bevezetés: Az érzelmek pszichológiája. In: Forgács József (szerk.) Az érzelmek pszichológiája. Budapest, Kairosz Kiadó. ISBN 9789639406838

Ceglédi Erzsébet (2009): A csoportmunka hatása az iskolai teljesítményre, Iskolakultúra, 5-6.sz. 95.o.

Strommer Pál, A Magyar Piarista Diákszövetség közösségi hagyományairól. In: Felsővályi Ákos (szerk.) A bravúr kötelező. A budapesti Piarista Gimnázium 1950 és 1991 közötti diákjainak emlékkönyve. 2021. ISBN 9786158052313

https://penta.hcbc.hu/ppek/konyvek/Felsovalyi_Akos_A_bravur_kotelezo_1.pdf

Zsolnai Anikó (szerk.) (2003): Szociális kompetencia – társas viselkedés. Budapest, Gondolat Kiadó. ISBN 9639500666

K. Nagy Emese (2012): Több mint csoportmunka, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN 9789631972832

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

A hallgató megalapozott tudással rendelkezik a társadalmi és csoportközi folyamatokról. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tanulási környezetben megvalósuló szocializációs folyamatokkal és ezek hatékony kezelésének lehetőségeivel.

 Ismeri a csoport, a csoportfejlődés és a közösségek pszichológiai, szociológiai és kulturális sajátosságait, az esélyteremtési lehetőségeket. Ismeri a csoportok és a tanulók társas helyzetére vonatkozó fontosabb feltáró módszereket - segíti a közösség kialakítását, fejlesztését, ismeri az azt elősegítő pedagógiai módszereket.

b) képességei

Képes a csoportok, közösségek számára olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek biztosítják azoknak közösséggé fejlődését és egészséges működését.

Képes mind a szaktárgyi oktatás keretében, mind a szabadidős tevékenységek során alkalmazni az együttműködést segítő, motiváló módszereket.

Képes az iskolai és osztálytermi, továbbá a különböző tanulási környezetben megvalósuló toleráns, esélyteremtő légkör megteremtésére.

Képes aktívan közreműködni a csoporttagok közösség iránti elkötelezettségének, felelős, aktív szerepvállalásának kialakításában.

Képes a konfliktusok és a bántalmazás megelőzésére, hatékony kezelésére.

c) attitűdje

Elkötelezett, szociális érzékenység, segítőkészség, együttműködés jellemzi.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét a szakmai együttműködés kialakítására. Egyenrangú partner a szakmai kooperációban.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

angol nyelv és kultúra tanára BMLP-XAN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
filmművészeti tanár részképzés BVLP-XFMT Vendéghallgató Levelező magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HMLH-XHN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HOLH-XHN osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév HTK
magyar nyelv és irodalom szakos tanár BMLP-XMA2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
színházművészeti tanár részképzés BVLP-XSZMT Vendéghallgató Levelező magyar 2 félév BTK
történelemtanár BMLP-XTOR2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe