Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók ismereteket és tapasztalatokat szerezzenek az iskolai tanulókat érő, nem tervezett szociális hatások jellegzetességeiről, lehetséges forrásairól, megismerése, feltárása lehetőségeiről és szerepéről a tanulói személyiség alakulásában.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A szocializáció fogalmi meghatározása. Nevelés és szocializáció. Csoportfolyamatok az iskolában. Csoporthatások a serdülők identitásformálódásában. Szerepek a csoportokban.
A szocializációs folyamatok pedagógiai vizsgálatának lehetőségei. Szociometria. A közösség strukturális vizsgálata.
Szociális kompetencia fejlesztésének lehetőségei, játékok és gyakorlatok (empátia, tolerancia, szociális érzékenység).
Konfliktushelyzetek az iskolában.
Fekete pedagógia.
Osztályközösség. Iskolai légkör és eredményesség. Pozitív pedagógia.
Az interperszonális kapcsolatok, a barátságok alakítása, barátságpad, beszélgetőkör.
Érzelmek szerepe az oktatásban, érzelmi intelligencia fejlesztése.
Az előítéletek, sztereotípiák az osztályban.
Versengés az iskolában.
Az oktatás szervezési módjai és munkaformái, mint a közösségformálás lehetőségei. Kooperatív tanulás, mozaik módszer, KIP, pármunka, csoportmunka. (Együttműködési készség fejlesztése)
Bullying (bántalmazás) az iskolában. A bántalmazás megelőzése.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Aronson, Elliot (2008): A társas lény. Budapest, HVG Könyvek. ISBN 9789630586283
Kagan, Spencer-Kagan, Miguel Kagan (2009): kooperatív tanulás. Budapest, Önkonet, ISBN 9789638662354
Mészáros Aranka (szerk.) (1997): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 113-218.o. ISBN 2399999499543
K. Nagy Emese (2015): Komplex instrukciós program, mint státuszkezelő eljárás, Iskolakultúra, 5-6. sz. 33-46. o.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Claudia Hammond (2006): Érzelmi hullámzások - utazás az érzelmek birodalmában, Budapest.
Csepeli, György (2006): Szociálpszichológia. Budapest, Osiris Kiadó Kft. ISBN 9789633898147
Forgács József (2003): Bevezetés: Az érzelmek pszichológiája. In: Forgács József (szerk.) Az érzelmek pszichológiája. Budapest, Kairosz Kiadó. ISBN 9789639406838
Ceglédi Erzsébet (2009): A csoportmunka hatása az iskolai teljesítményre, Iskolakultúra, 5-6.sz. 95.o.
Strommer Pál, A Magyar Piarista Diákszövetség közösségi hagyományairól. In: Felsővályi Ákos (szerk.) A bravúr kötelező. A budapesti Piarista Gimnázium 1950 és 1991 közötti diákjainak emlékkönyve. 2021. ISBN 9786158052313
https://penta.hcbc.hu/ppek/konyvek/Felsovalyi_Akos_A_bravur_kotelezo_1.pdf
Zsolnai Anikó (szerk.) (2003): Szociális kompetencia – társas viselkedés. Budapest, Gondolat Kiadó. ISBN 9639500666
K. Nagy Emese (2012): Több mint csoportmunka, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN 9789631972832
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A hallgató megalapozott tudással rendelkezik a társadalmi és csoportközi folyamatokról. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tanulási környezetben megvalósuló szocializációs folyamatokkal és ezek hatékony kezelésének lehetőségeivel.
Ismeri a csoport, a csoportfejlődés és a közösségek pszichológiai, szociológiai és kulturális sajátosságait, az esélyteremtési lehetőségeket. Ismeri a csoportok és a tanulók társas helyzetére vonatkozó fontosabb feltáró módszereket - segíti a közösség kialakítását, fejlesztését, ismeri az azt elősegítő pedagógiai módszereket.
b) képességei
Képes a csoportok, közösségek számára olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek biztosítják azoknak közösséggé fejlődését és egészséges működését.
Képes mind a szaktárgyi oktatás keretében, mind a szabadidős tevékenységek során alkalmazni az együttműködést segítő, motiváló módszereket.
Képes az iskolai és osztálytermi, továbbá a különböző tanulási környezetben megvalósuló toleráns, esélyteremtő légkör megteremtésére.
Képes aktívan közreműködni a csoporttagok közösség iránti elkötelezettségének, felelős, aktív szerepvállalásának kialakításában.
Képes a konfliktusok és a bántalmazás megelőzésére, hatékony kezelésére.
c) attitűdje
Elkötelezett, szociális érzékenység, segítőkészség, együttműködés jellemzi.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét a szakmai együttműködés kialakítására. Egyenrangú partner a szakmai kooperációban.