Tantárgy adatlapja
A terepgyakorlat célja szociális vagy gyermekvédelmi
alapellátás területén működő egy, a hallgató által választott intézmény
szakmai bemutatása. A terepgyakorlat tartalma a képzés alapozó szakaszában
elsajátított társadalmi, szociológiai, szociális és jogi ismeretek
elmélyítésére, az interjútechnika elméletének gyakorlatban való
alkalmazására, a szociálpedagógia professzió alkalmazott területeinek,
intézmény- és kliensrendszerének megismerésére, különös tekintettel a
szociális és gyermekvédelmi alapellátásokra, szolgáltatásokra irányul. A
hallgató előre meghatározott szempontok alapján végezzen helyzetelemzést,
intézménybemutatást, szakmai tevékenység elemzést, intézményi protokoll
bemutatást, azonosítsa a dilemmákat és munkájáról készítsen összefoglaló dolgozatot,
amelynek terjedelme 5 - 10 gépelt oldal.
A dolgozat tartalmazzon egy segítő szakemberrel vagy egy szolgáltatást
igénybe vevő személlyel készített életút interjúelemzést is. A hallgató
gyakorlati naplóban rögzíti a napi feladatokat, a megfigyelési szempontoknak
megfelelő információkat és adatokat, személyes észrevételeit és
tapasztalatait, szakmai dilemmáit, amelyet szövegszerkesztett formában,
nyomtatva és összefűzve ad le. |
A szakmai gyakorlaton nyújtott hallgatói teljesítmény
értékelési módszerei |
? A tereptanár által kitöltött szöveges
értékelő lap (gyakorlat zárásakor előre megadott formanyomtatványon) ? A munkanapló (esetelemző órát tartó oktató)
értékelése (kiválóan megfelelt/megfelelt/nem felelt meg) ? A terepgyakorlati dolgozat: intézménybemutatás
+ életút interjúelemzés (gyakorlat feldolgozó szemináriumi órát tartó oktató)
általi osztályzata 5 fokozatú skálán (szöveges értékeléssel is) ? Maximum 4 hiányzás elfogadott, több
hiányzás semmilyen igazolással nem elfogadható, és semmilyen többletmunkával
nem kiváltható! ? A gyakorlat feldolgozó szeminárium
abszolválásának feltétele: o a terepmunkára a tereptanári értékelés
legalább megfelelt (vagy ennél jobb) o a munkanapló értékelése legalább megfelelt
(vagy ennél jobb) o a terepgyakorlati dolgozat értékelése
legalább elégséges (vagy ennél jobb) o maximum 4 hiányzás. ? Ha bármelyik feltétel a fentiek közül nem
teljesített, akkor a szeminárium abszolválásának megtagadására kerül sor. A
szeminárium végső jegyében az esettanulmány értékelése a mérvadó. |