Tantárgy adatlapja
A terepgyakorlat célja szociális vagy gyermekvédelmi alapellátás területén működő egy, a hallgató által választott intézmény szakmai bemutatása. A terepgyakorlat tartalma a képzés alapozó szakaszában elsajátított társadalmi, szociológiai, szociális és jogi ismeretek elmélyítésére, az interjútechnika elméletének gyakorlatban való alkalmazására, a szociálpedagógia professzió alkalmazott területeinek, intézmény- és kliensrendszerének megismerésére, különös tekintettel a szociális és gyermekvédelmi alapellátásokra, szolgáltatásokra irányul. A hallgató előre meghatározott szempontok alapján végezzen helyzetelemzést, intézménybemutatást, szakmai tevékenység elemzést, intézményi protokoll bemutatást, azonosítsa a dilemmákat és munkájáról készítsen összefoglaló dolgozatot, amelynek terjedelme 5 - 10 gépelt oldal. A dolgozat tartalmazzon egy segítő szakemberrel vagy egy szolgáltatást igénybe vevő személlyel készített életút interjúelemzést is. A hallgató gyakorlati naplóban rögzíti a napi feladatokat, a megfigyelési szempontoknak megfelelő információkat és adatokat, személyes észrevételeit és tapasztalatait, szakmai dilemmáit, amelyet szövegszerkesztett formában, nyomtatva és összefűzve ad le.
A szakmai gyakorlaton nyújtott hallgatói teljesítmény értékelési módszerei
A tereptanár által kitöltött szöveges értékelő lap (gyakorlat zárásakor előre megadott formanyomtatványon)
A munkanapló (esetelemző órát tartó oktató) értékelése (kiválóan megfelelt/megfelelt/nem felelt meg)
A terepgyakorlati dolgozat: intézménybemutatás + életút interjúelemzés (gyakorlat feldolgozó szemináriumi órát tartó oktató) általi osztályzata 5 fokozatú skálán (szöveges értékeléssel is)
Maximum 4 hiányzás elfogadott, több hiányzás semmilyen igazolással nem elfogadható,
és semmilyen többletmunkával nem kiváltható!
A gyakorlat feldolgozó szeminárium abszolválásának feltétele:
a terepmunkára a tereptanári értékelés legalább megfelelt (vagy ennél jobb)
a munkanapló értékelése legalább megfelelt (vagy ennél jobb)
a terepgyakorlati dolgozat értékelése legalább elégséges (vagy ennél jobb)
maximum 4 hiányzás.
Ha bármelyik feltétel a fentiek közül nem teljesített, akkor a szeminárium abszolválásának megtagadására kerül sor. A szeminárium végső jegyében az esettanulmány értékelése a mérvadó.