Tantárgy adatlapja
A kurzus jellemzően a huszadik századi modern magyar irodalomnak a klasszikus modernség időszakára jellemző lírai, prózai és drámai műalkotásaira, az adott időszak alkotóira, jellemző beszédmódjaira koncentrál. A tantárgy célja, hogy az elméleti órákon megismert interpretációs stratégiákat, a már elsajátított teóriákat a hallgató a mindenkori szöveg valóságán tegye próbára oly módon, hogy ne csak történeti konstrukciókat tudjon sikeresen visszaolvasni a művekbe, de az egyes irodalomelméleti iskolák és irányzatok szövegelemző eljárásainak applikációjával maga is végigjárja a jelentésalkotás különböző lehetőségeit és módozatait. Mindezt annak a belátásnak a reményében, hogy az így létrejövő interpretáció más eljárások és szövegelemző metódusok megtermékenyítőjévé válhat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Vers-Ritmus-Szubjektum. Műértelmezések a XX. századi magyar líra köréből, szerk. HORVÁTH Kornélia, SZITÁR Katalin, Bp., 2005. ISBN 963 952 938 9
GINTLI Tibor, Irodalmi kalandtúra. Válogatott tanulmányok, Magyar Irodalomtörténeti Társaság, Budapest, 2013. ISBN 978963 89580 1 3
FINTA Gábor, Próbajárat. Válogatott tanulmányok, kritikák, Magyar Irodalomtörténeti Társaság, Budapest, 2016. ISBN 978963 89580 5 1
Szó-Elbeszélés-Metafora. Műértelmezések a XX. századi magyar próza köréből, szerk. SZITÁR Katalin, HORVÁTH Kornélia, Budapest, Kijárat, 2003. ISBN 963 5929 09 5
KENYERES Zoltán, Etika és esztétizmus. Tanulmányok a Nyugat koráról, Budapest, Anonymus, 2001. ISBN 963 7966 80 3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialak&i
acute;tásához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz a régi magyarországi történetírás műfajainak, jellegzetességeinek, az irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel megismeri e műfajok szövegtípusainak, történeti folyamatainak fő sajátosságait.
Tájékozott lesz az e műfajokhoz kapcsolódó szövegek és kulturális jelenségek irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
b) képességei
A tanegység elvégzésével a hallgató képes lesz értelmezni a történetírás körébe tartozó szövegek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint az irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
A téma jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.
Képes lesz e műfajok szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.