Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók sajátélményű
tapasztalati tanulás alapján elsajátítsák konfliktusmegoldási technikákat,
ennek érdekében bemutatásra kerülnek tipikus helyzetek, és kísérletek a
helyzetek megoldására. A tantárgy az eddigi pszichológiai gyakorlati
ismereteket és készségeket integrálja. Elősegíti, hogy a hallgatók képesek
legyenek az elméleti és gyakorlati ismeretek ötvözésével az empátiás
együttműködés kialakítására és a tanácsadásra. További cél a már elsajátított gyakorlati
tapasztalatok kiegészítése a segítő beszélgetés elméleti és módszertani
elemeivel, az alkalmazás lehetőségeivel. A félév feladata szociálpedagógussá váláshoz
szükséges személyes és szakmai önfejlesztő, konfliktusmegoldó folyamat
segítése; fejleszteni és gyakoroltatni a hallgatók olyan képességeit, melyek
alapján alkalmassá válnak saját konfliktusaik felismerésére, elviselésére,
önálló megoldására. Fejleszteni az önismeretet, a kritikai és az
önkritikai érzéket. A hallgatók legyenek képesek alkalmazni a
konfliktuskezelés különböző módjait és technikáit szakmai illetékességük
határain belül. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Ranschburg Jenő, Félelem, harag, agresszió, Budapest, Saxum, 2011, ISBN 978-963-248-172-2 Ritoókné Ádám Magda
(szerk.), A tanácsadás pszichológiája,
Szöveggyűjtemény, Budapest, Nemzeti
Tankönyvkiadó, 1992 Szilágyi Klára, Munka
– pályatanácsadás, mint professzió, Budapest, Kollégium Kft., 2007, ISBN
963-00-4620-2 Zoltayné Paprika Zita, Döntéselmélet,
Budapest, Alinea, 2005, ISBN 963-86651-2-2 Ajánlott irodalom: Terestyéni Tamás,
Kommunikációelmélet, Budapest, Typotex, 2006, ISBN 963-9664-24-3 |