Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A hallgatók személyes és szakmai önismeretének fejlesztése.
Az önismeret szükségességének felismerése, fejlesztési lehetőségek bemutatása, gyakorlati megoldások megtapasztalása.
A hallgatók reflektív szemléletének fejlesztése.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Önismeret, önbecsülés, önértékelés, önbizalom fogalmak értelemzése.
Az önismeret forrásai.
A Johari-ablak.
A konfliktusok természete és típusai.
A Thomas- Kilmann féle konfliktustipológia jellemzői.
Konfliktuskezelési módok: alkalmazkodó, elkerülő, versengő, kompromisszumkereső és problémamegoldó.
Szakmai életút tervezés.
Önismereti gyakorlatok: erősségek, gyengeségek, erőforrások feltárása, fejlesztendő területek meghatározása.
Sikeres és kudarcok értelmezése.
Szituációs gyakorlatokon keresztül a Thomas-Kilmann féle konfliktuskezelési stratégiák gyakorlása.
Mit tesz meg azért, hogy jó pedagógus lehessen? – képesség és tulajdonságleltár, kompetenciák áttekintése, fejlesztendő területek megismerése, fejlesztési lehetőségek.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Forgács Attila: Fejezetek a kommunikáció szociálpszichológiájából Akadémiai Kiadó 2017 ISBN 978 963 454 105 9
Konfliktuskezelési tréning -tanulási segédlet tréningen résztvevők számára Összeállította: Dudás Margit PTE BTK Neveléstudományi Intézet 2013 http://vetesi.hu/portfoliohoz/Anyagok/Konflkez_tr.pdf
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Herendi Kata-Szabó Eszter Judit: 20önismereti kérdés és válasz Bookline Könyvek, 2022 ISBN 978-963-604-007-9
Szekszárdi Júlia: Új utak és módok Dinasztia Tankönyvkiadó 2008 ISBN 9789636574215
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
Megismeri az önismerettel és annak fejlesztésével kapcsolatos fogalmakat, módszereket, értelmezi azok tartalmát, megismeri az önismeret és tanári hatékonyság fejlesztésének lehetséges módjait.
b) képességei
A hallgató önismeretének fejlődése, szakmai életútjának tervezése során képessé válik pedagógiai nézetei megfogalmazására, szakmai életútja tudatos tervezésére, önreflexió gyakorlására.
c) attitűdje
Az önismereti és konfliktuskezelési gyakorlatok elvégzésével nyitottá és érzékennyé válhat saját személyisége folyamatos fejlesztése iránt. A reális önismeret alakulásával közelebb kerül a pedagógus és gyermekközösségekben betöltendő szerepekkel való azonosuláshoz.
d) autonómiája és felelőssége
A szemináriumon elsajátított ismeretek és elvégzett gyakorlatok tapasztalatainak birtokában olyan eszközökre és módszerekre tesz szert, melyek birtokában pedagógusként felelősen és hatékonyan támogathatja a csoportfolyamatokat, segíthet konfliktusok megoldásában, az együttműködés eredményesebbé tételében. Felelősséget vállal saját szakmai önismeretének folyamatos fejlődéséért.