Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanítási gyakorlat I.
Tárgy kódja: HXXPSOTG01BX
Óraszám: N: 0/4/0, L: 0/20/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: HTK
Felelős szervezeti egység: Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kar
Tárgyfelelős oktató: Polákovits Nándor
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

Egyházi vagy állami iskolában, illetve plébánián szakos vezetőtanár (hitoktató) közvetlen irányítása mellett, a Tanárképző Tanszék szakmai ellenőrzésével a hallgató tanítási gyakorlatot végez. A tanítási gyakorlat során az óramegbeszélések, a hospitálások és a célzott iskolai megfigyelések eredményeképpen fejlődnek és erősödnek a hallgató tanári kompetenciái.

A tárgy tematikája:

A képzéssel párhuzamosan, iskolában vezetőpedagógus (hitoktató) irányításával végzett pedagógiai és önálló tanítási gyakorlat. A „Tanítási gyakorlat I.” alapvető célja a felkészülés a hittanórák megtartására (Tanítási gyakorlat II). A hallgatók feladata 15 hittanóra, foglakozás megfigyelése, elemzése, a látottak reflektív szakmai feldolgozása. A hospitálás eredményét a hallgató meghatározott szakmai dokumentumok elkészítésével mutatja be a gyakorlat végén.

Fejlesztendő kompetenciák:

Képesség a tanuló személyiségének fejlesztésére, az egyenlő bánásmódra érvényesítésére.

Képesség a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére.

A szaktárgyi és szakmódszertani tudás megfelelő alkalmazása.

Képesség a pedagógiai folyamat tervezésére.

Képesség a tanulási folyamatok támogatására, szervezésére és irányítására, valamint a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelésére.

style="font-family:Calibri;margin-left:0px;text-align:left;">Kötelező irodalom:

TARJÁNYI Zoltán: Kateketika I. A hitoktatás elmélete és története. Szent István Társulat, Budapest, 2015. ISBN 9789633611623

FALUS Iván (szerk.) Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 9631952967

Gravissimum educationis https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=10

Sebő József: A katedra túloldalán-fiatal pedagógusok füveskönyve. Új Ember, Budapest, 2012.ISBN 9789639674356

Kormos József: A reflexió szerepe a pedagógussá válás folyamatában. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 122-131. ISBN 9786155224782

https://docplayer.hu/136875774-Pedagogiai-kuldetes-a-kuldetes-pedagogiaja.html

Falus Iván-Szűcs Ida: A didaktika kézikönyve – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Akadémiai Kiadó Zrt, Budapest, 2022. ISBN 9789634548423

N. Kollár Katalin – Szabó Éva (szerk.) : Pszichológia pedagógusoknak I-III. Osiris, Budapest, 2004. ISBN 9789633896723

Ajánlo

tt irodalom:

OROSZLÁNY Péter: Tanulásmódszertan. Metódus-Tan Bt, Budapest, 2004. ISBN 9632166248

SEBŐ József: A katedra túloldalán-fiatal pedagógusok füveskönyve. Új Ember, Budapest, 2012.ISBN 978-9639674356

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe