Tantárgy adatlapja
Tantárgy neve:
TM2 – Tanítsunk Magyarországért!
mentorálást kísérő online szeminárium |
Kreditértéke: 2 |
A
tantárgy besorolása: Szabadon választható |
|
A tantárgy elméleti vagy gyakorlati
jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 100% gyakorlat |
|
A
tanóra típusa: ea/szemin és óraszáma: 12X2 az adott félévben, Az
adott ismeret átadásában alkalmazandó további
(sajátos) módok, jellemzők: interjú egy mentorálandó intézmény
képviselőjével |
|
A
számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb):gyakorlati jegy Az
ismeretellenőrzésben alkalmazandó további
(sajátos) módok: beszámoló |
|
A
tantárgy tantervi helye (hányadik
félév): |
|
Előtanulmányi
feltételek nincsenek. - |
|
Tantárgyleírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása |
|
A kurzus helye: MS Teams A kurzus célja a hallgatók
támogatása a hátrányos helyzetű tanulók mentorálása során Tematika: ·
a mentorálás
folyamata, alapvető céljai és határai ·
a hátrányos
helyzetű térségek jellemzői ·
a serdülőkorú
tanulók és a különleges bánásmódot igénylő gyerekek sajátosságai ·
a hatékony
kommunikáció ismérvei ·
kulturális
ismeretek, interkulturális kommunikáció, kommunikációs kultúra ·
az online
mentorálás kihívásai és lehetőségei ·
jó gyakorlatok
megosztása és a kihívások megbeszélése. Az online alkalmak felépítése: a
hallgatók által hozott aktuális esetek (nehézségek, problémák és sikerek)
megbeszélése, jó gyakorlatok megosztása, a tematika releváns részeinek
mélyebb megismerése. A
teljesítés feltételei:
Értékelés: A gyakorlati jegy
feltétele az előírt mentorálási óraszám teljesítése és a mentorálás rendszeres
dokumentálása június végéig. Aki ezeket nem teljesíti, nem kaphat
elégtelennél jobb gyakorlati jegyet. Aki félév közben elcsúszik többször az
adminisztrációval, nem kaphat jelest. |
|
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
|
Kötelező
irodalom: Andl Helga, Arató Ferenc, Orsós Anna, Trendl Fanni, Varga Aranka(2019)
Mentori kézikönyv. Pécsi Tudományegyetem Kotschy Beáta, Sallai Éva, Szőke-Milinte Enikő (2016) Mentorok
tevékenységének támogatása. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/mentori_segedlet.pdf |
|
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
|
Tudása:
- A
hallgató ismeri a hátrányos helyzet és az ezzel kapcsolatos fejlődési,
nevelési problémák sajátosságait, az iskola
társadalmi mobilitásban és egyéni fejlődésben beöltött szerepét. Képességei:
-
pan>A
hallgató képes arra, hogy napi gyakorlatában felismerje a nevelési-oktatási problémák
összefüggését a gyermekek családi hátterének zavaraival. Képes a HH gyermekek
tanulási problémáinak megértésére és megoldásuk támogatására. Attitűdje:
-
A hallgató törekszik a HH gyermekek mentori támogatására, a rendszerszintű
gondolkodásra. Elkötelezett a diszfunkcionálisan működő családban élő
gyermekek védelme, támogatása iránt. Empátiás és elkötelezett a sajátos
nevelési igényű gyermekek és szüleik problémáinak megértése, és maximális
támogatásuk iránt. |
|
Tantárgy felelőse (név,
beosztás, tud. fokozat): Karainé
Dr. Gombocz Orsolya |
|
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): Polákovics
Nándor, Mongyi Norbert, Szajli Claudia, Horváth Mariann, Szőke-Milinte Enikő,
Moldován Szilvia |