Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy célja az egyetemi tanulmányokhoz és a későbbiek során a jó álláshoz való jutás esélyeinek és a sikeres munkavégzéshez szükséges készségek megalapozása és fejlesztése. Cél felkészíteni a hallgatókat az egyetemi tanulás módszertanára, a szemeszterek hatékony megtervezésére, írásbeli munka elkészítésére és a hatékony prezentálásra. A tárgy célja nemcsak bizonyos készségek megtanítása, hanem a készségfejlesztés igényének és kultúrájának megteremtése.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kurzus során a hallgatók megismerkednek az egyetemi tanulás alapvető elméleti módszertanával, beleértve az időgazdálkodás, a tanulási stratégiák és a tudományos írás alapjait. A hallgatók elsajátítják a tanulás pszichológiai aspektusait, amelyek segítenek a hatékony tanulásban és a szemeszterek tervezésében. Az elméleti anyag segít megérteni, hogyan alkalmazhatók a tudományos kutatás és írás szabályai, hogyan építhetők fel világos, logikus érvelések, és hogyan fejleszthetők a kritikai gondolkodás és a szintetizáló képességek.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A hallgatók gyakorlati ismereteket szereznek az egyetemi tanulmányokhoz szükséges konkrét készségek fejlesztésében, mint például a szemeszterek hatékony megtervezése, a tanulmányi munka elkészítése és a tudományos prezentációk előkészítése. A kurzus során a hallgatók gyakorlati feladatokon keresztül elsajátítják, hogyan készíthetnek el jól megírt, logikusan felépített dolgozatokat, hogyan dolgozhatnak önállóan és csapatban, és hogyan prezentálják a kutatási eredményeiket a megfelelő tudományos normák szerint.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Babbie, Earl: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Balassi Kiadó, Budapest, 2000. ISBN 9635061587
Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon, Kossuth Kiadó, Budapest, 2009. ISBN 9789630959889
Reynolds, Garr: preZENtáció, HVG Könyvek, Budapest, 2009. ISBN 9789639686816
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Csíkszentmihályi Mihály: Kreativitás, A flow és a felfedezés avagy a találékonyság pszichológiája. Akadémia Kiadó, Budapest, 2018. ISBN 978963058746
Degraff, Jeff – Degraff, Staney: A kreatív gondolkodás eszköztára, Az innovációt elősegítő hat készség elsajátítása. Pallas Athéné Books, Budapest, 2020. ISBN 9789635730032
Eco, Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Partvonal Könyvkiadó, Budapest, 2012. ISBN 9789639910898
Gyurgyák János: A tudományos írás alapjai, Útmutató szemináriumi és tudományos diákköri értekezést, szakdolgozatot és disszertációt íróknak. Osiris, Budapest, 2019. ISBN 9789632763491
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tantárgy hozzájárul a hallgatók kutatási és elemző készségeinek fejlesztéséhez, lehetővé téve számukra, hogy tudományos és praktikus szinten is alkalmazzák a tanulmányi munka során szükséges készségeket. A tantárgy segíti a hallgatókat abban, hogy képesek legyenek a tudományos írásmódszerek és prezentációs technikák alkalmazására, valamint a hatékony időgazdálkodásra és szemesztertervezésre. Ezzel a kurzus biztosítja a szükséges alapokat a későbbi sikeres munkavégzéshez és a munkaerőpiacon való érvényesüléshez.