Tantárgy adatlapja
Ez a szeminárium részint a társadalmi
kommunikációra vonatkozó elméleti keretek, részint ezen megközelítések mentén
a társadalmi kommunikáció legfőbb sajátosságainak megragadására törekszik. A
félév tárgyalja a G. H. Mead-i szimbolikus interakcionista, a fenomenológiai,
a Berger-Luckmann-féle tudásszociológiai és a goffmani szerepelméleti
megközelítést. A szeminárium ezen értelmezési keretek kapcsán járja körbe a
család, a kortárs csoportok, a munkahelyi és egyéb közösségek
kommunikációjának legfontosabb funkcióit, dinamikáját, stratégiáit. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
1. MEAD, Georg Herbert:A
gondolkodás és kommunikáció társadalmi alapjai és funkciói, In:
Mead: A pszichikum, az én és a társadalom. Gondolat, Budapest, 1973. 318-343.
(ISBN-kötött) 2. SCHÜTZ, Alfred: A cselekvések köznapi és tudományos
értelmezés, In: Hernádi (szerk.): A fenomenológia a
társadalomtudományban. Gondolat, Budapest, 1984. 178-227. (ISBN-9632814541) 3.BERGER, Peter L.
Berger – LUCKMANN, Thomas: A valóság társadalmi felépítése (részletek),In: Hernádi Miklós (szerk.): A
fenomenológia a társadalomtudományban. 321-350. (ISBN-9632814541) 4. GOFFMAN, Erving:
Alakítások. Az én bemutatása a mindennapi életben,In: Goffman: A hétköznapi élet szociálpszichológiája.Gondolat,
Budapest, 1981. 109-125., 29-52. (ISBN-963280614X) 5. HORÁNYI Özséb: A
személyközi kommunikációról,In:
Béres I.– Horányi Ö. (szerk.): Társadalmi kommunikáció. Budapest,
Osiris, 2001. 57–85. (1218-9855, ISBN-kötött) |