Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus részletesen foglalkozik a szociálpszichológia egy kiemelt és számos társadalmi kérdést érintő területével: a csoportközi viszonyok témakörével. A szociális identitás és a szelf-kategorizációs elmélet (Tajfel, 1978, Tajfel & Turner, 1979, Turner, Hogg és mtsai, 1987) több évtizede meghatározó elméletei a szociálpszichológiának. Felhívják a figyelmet arra, hogy én-meghatározásunk fontos része az a tudat, hogy különböző társas csoportok (pl. nemzeti, etnikai, nemi csoportok) tagjai vagyunk és ezeknek a csoport-hovatartozásoknak jelentős érzelmi, kognitív és viselkedéses következményei vannak az egyén pszichológiai folyamataira és a csoportok működésére.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kurzus a következő témakörök köré szerveződik: csoportközi konfliktusok és csoportközi megbékélés kérdései, a csoportközi versengés-együttműködés, a sztereotípiák, előítéletek, diszkrimináció keletkezésének feltételei és meghatározó tényezői, a csoportközi elfogultság megnyilvánulásai, a társadalmi kategorizáció kérdései: a kisebbségi vagy negatív csoporttagság, a deviáns csoporttagok kezelése.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Smith, E. R. – Mackie, D. M.: Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest 2004. ISBN 9789633895955
Hewstone, M. – Stroebe, W.: Szociálpszichológia. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2007. ISBN 9789630585101
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Tajfel, H., Turner, J. C. (1979) An integrative theory of intergroup conflict. In Austin, W. G., Worchel, S. (eds) The social psychology of intergroup relations. 33–47. Brooks, Cole, Monterey, CA. ISBN 978-0818502781
Turner, J. C., Hogg, M. A., Oakes, P. J., Reicher S. D., Wetherell, M. S.: Rediscovering the social group: a self-categorization theory. Basil Blackwell, Oxford and New York 1988. ISBN 0-631-16586-X
Sherif, M.: Group Conflict and Cooperation. London: Routledge & Kegan Paul, 1967. ISBN 978-0710021168
Doise, W.: Groups and Individuals: Explanations in Social Psychology. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1978. ISBN 978-0521293204
Hamilton, D. L., ed. 1981. Cognitive Processes in Stereotyping and Intergroup Behavior. Hillsdale, NJ: Erlbaum. ISBN 9781138950351
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tárgy megismerteti a hallgatókat olyan alapvető elméletekről és fogalmakról, mint a társadalmi felfogás, hozzáállás, csoportdinamika, megfelelőség, agresszió, előítéletek és proszociális viselkedés. Segít annak megértésében, hogy az egyéneket hogyan befolyásolják és befolyásolják mások, alapvető ismereteket biztosítva olyan területeken, mint az oktatás, a politika, a kommunikáció és a szervezeti magatartás. A hallgatók megtanulják értékelni az empirikus kutatásokat, felmérni a pszichológiai állításokat, és a társadalmi pszichológiai alapelveket alkalmazni a valós helyzetekre (például a média befolyása, a csoportos döntéshozatal, a csoportok közötti konfliktus). Ez elősegíti a bizonyítékokon alapuló gondolkodást, amely a legtöbb akadémiai program kulcsfontosságú eredménye.
Az esettanulmányok elemzésével és a megbeszélésekben való részvétellel a hallgatók javítják verbális és írásbeli kommunikációs készségeiket, különös tekintettel a komplex társadalmi jelenségekre.
A kurzus a sztereotípiák, a diszkrimináció, a társadalmi identitás és a kulturális normák kérdéseivel foglalkozik, felhívva a figyelmet a sokféleségre és a befogadásra. A hallgatók fejlesztik az empátiát és azt a képességet, hogy több perspektívát — kulcsfontosságúnak tekintsenek az etikai döntéshozatalban és a szakmai magatartásban.
A Társadalomlélektan tantárgy arra ösztönzi a hallgatókat, hogy elméleti betekintést alkalmazzanak olyan gyakorlati problémákra, mint a konfliktusmegoldás, a hozzáállás megváltoztatása vagy a vezetői feladatok kihívásai.