Tantárgy adatlapja
A szemináriumon az 1920 előtti magyar társadalomtörténet főbb témaköreit tanulmányok feldolgozásán keresztül elemezzük. Az értelmezési paradigmák ismertetése után egy nagyobb tematikus blokk keretében főként demográfiai kérdésekkel, a születés és a halálozás történelmi alakulásával, illetve a migrációval foglalkozunk. A következő nagyobb téma a nemzet, etnikum, asszimiláció kérdéseihez kapcsolódik, végül pedig a jellegzetes társadalomalkotó csoportok sorsát követjük nyomon az első világháború előtti időszakban. Az órán a hallgatók önállóan dolgoznak fel és adnak elő témákat. A szeminárium elvégzése a fenti területekkel kapcsolatos alapvető történelmi ismeretekkel igyekszik gazdagítani a hallgatók tudását, hogy a későbbi tanulmányaik során képesek legyenek hosszabb távon is megragadni fontos társadalmi folyamatokat, változásokat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
GYÁNI Gábor–KÖVÉR György, Magyarország társadalomtörténete a reformkortól a második világháborúig, Budapest, Osiris, 2006. ISBN 9633893895
KÖVÉR György (szerk.), Magyarország társadalomtörténete I. A reformkortól az első világháborúig. Szöveggyűjtemény, 1–2. kötet, Budapest, Tankönyvkiadó, 1996. ISBN 963187723X
Mindennapi szegénység. Korall 77. 2019. ISSN 1586-2410
Ajánlott irodalom:
BÓDY Zsombor, Ö. KOVÁCS József (szerk.), Bevezetés a társadalomtörténetbe, Budapest, Osiris, 2006. ISBN 9633898064
FARAGÓ Tamás (szerk.), Bölcsőtől a koporsóig. Szöveggyűjtemény a történeti demográfia tanulmányozásához, Budapest, Új Mandátum, 2005. ISBN 9639494852
Keszei András, A középfokú oktatás felekezeti változatai
és társadalmi háttere a 19. Század első felében Pesten, Budapest, Korall, 2018. ISBN 9789638922199
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A 19-20. századi magyar társadalomtörténet értelmezési lehetőségeinek áttekintése.
b) képességei
Önálló forrásértelmezés, résztémák összefoglalása.
c) attitűdje
A magyar társadalom fejlődésével kapcsolatos problémák, az egyenlőtlenség, az integrációs problémák iránti érzékenység kialakítása.
d) autonómiája és felelőssége
A társadalomtörténet főbb kérdéseinek önálló elemzése, véleményalkotás a 19-20. századi folyamatok természetére vonatkozóan, a források kritikus elemzése.