Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: Olyan
óvodapedagógusok képzése, akik ismerik és értik az élő környezet elemeinek
működését, továbbá felismerik az élő rendszerek, valamint élő és élettelen
rendszerek közötti kapcsolatokat. Olyan átfogó biológiai ismereteket
szereznek, melyek segítségével a gyakorlatban képesek lesznek
magyarázatot adni az növény- és állatvilág működését érintő kérdésekre. Ismerjék az idegen tájak élővilágát, meg tudják
magyarázni elterjedésük okait. Ismerjék hazánk őshonos növény-és
állatvilágát, valamint a védett növényeit, állatait és területeit. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
yle="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-language:HU">Kötelező irodalom dr.
Tóth Irén: Biológiai ismeretek a környezetismeret-természetismeret
tanításához. Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, 2004 Kanczler
Gyuláné dr.-Bihariné dr. Krekó Ilona és Légler Judit: Növény -és
állatismeret, ELTE Eötvös Kiadó, 2010. Kanczler
Gyuláné dr. – Bihariné dr. Krekó Ilona: Természetismeret az óvodapedagógus
szak hallgatóinak. Elte Eötvös Kiadó, 2011 Dr.
Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: A természet ünnepei. Kincs Könyvkiadó,1999 Dr.
Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: Mesélő természet. Kincs Könyvkiadó,
1995 Ajánlott irodalom:
Dr.
Endrédi Lajos: Természetismeret II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997 Dr.
Kanczler Gyuláné és Bihari Dr. Krekó Ilona - Ökológiai alapismeretek az
óvodapedagógus szak hallgatóknak, Természetvédelem és Környezetvédelem, Elte
Eötvös Kiadó, 2012 Simon Tibor,
Csapody Vera: Kis növényhatározó. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988. Kalotás
Zsolt: Nemzeti Parkok Magyarországon, Alexandra Kiadó, 2004 Réce füzetek:
Óvodások környezeti nevelése |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a)
tudása Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető
dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival,
feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel. Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés
különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek
összefüggéseit, sajátosságait. Tisztában van a játéktevékenység gyermeki
fejlődésben betöltött meghatározó szerepével. b)
képességei A 3-7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori
jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és
kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és
tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált
irányítására-facilitására, elemzésére és értékelésére. Adaptív módon épít a 3-7 éves gyermekek eltérő
személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori
sajátosságaira |